Kevin Costners spelstil lyfter filmen högt
THE UPSIDE OF ANGER***Filmstaden
Alltihop börjar när hennes man rymmer med sin sekreterare till Karlstad. Hon låter sin bittra ilska över sveket gå ut över sina fyra tonårsdöttrar. Joan Allen, ni kanske minns henne som presidenthustru i Oliver Stones Nixon, briljerar i porträttet av hätskhet, moderskap och motvillig attraktion till vännen i familjen, som också blir måltavla för hennes frustrerade vrede.
Han var basebollstjärna men är nu radiopratare och autografförsäljare, ett skenliv som gör honom lika bitter som hon är. De får anledning att deppa och småsupa tillsammans tills kärleksbehov och livsvilja tar över. Hon är den tragiska personen, den som har mest att försonas med i livet, men det är hans roll som har nyanserna, den lågmälda livsbesvikelsen men också optimismen, toleransen och självironin. Det lugna, lyhörda, avvaktande och humoristiska i Kevin Costners spelstil lyfter filmen högt, och det finns likheter med några av Clint Eastwoods porträtt av starka men deprimerade män.
Bildberättaren Binder arbetar med romantisk realism, personer och miljöer är oftast tjusiga och solbelysta som i amerikanska TV-komedier. Som chockerande omväxling visas ilskna känslor i form av blodiga hämndfantasier och bilder av aggression och våld hämtade ur stumfilmsfars och TV-nytt. Som skådespelare bidrar han med ett tvetydigt porträtt av idolens radioproducent, löjeväckande tonårsförförare och lojal, sanningssägande vän på en gång.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!