Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kärlekshistoria som spretar åt för många håll

Foto:

Kultur och Nöje2008-11-28 03:00
David Kepesh lever ungkarlsdrömmen trots att han nu är i övre medelåldern. Han är härligt befriad från emotionella band till kvinnor och är inte beroende av någon. Livet är precis såsom det borde vara för denna man. Han har gjort en ideologi av att inte binda sig och behålla en känslomässig frihet.Tills han en dag träffar vackra, unga Consuela. Besatthet börjar gro. Känslor som svartsjuka och oro tar över. David förlorar sig helt i Consuela, och inte på ett behagligt sätt. Relationen styrs av hans rädsla av att de inte kommer att kunna vara ett par i all evighet. Han föraktar sig själv för denna svaghet men lyckas inte skaka av sig den.Isabel Coixet har gjort en ovanligt vuxen film om människans självförintande hand. Som tittare lider man med Ben Kingsleys David samtidigt som han känns som en jubelidiot fast besluten att inte acceptera lyckan. Han väcker ömsom sympati, ömsom irritation."Elegy - skönhetens makt" är baserad på en roman av Philip Roth med titeln "The Dying Animal". En titel som antyder fokus på den åldrande mannens ångest. "Elegy" är en titel som mer speglar filmens inriktning, melankolisk poesi.Stundtals känns "Elegy - skönhetens makt" väldigt rörande. Men då och då blir den ytlig. Det är när dialogen fokuseras på Consuelas skönhet, i Penelope Cruz skepnad, som filmen känns svagare. För kärnan är inte den unga kvinnans charm och ljuvlighet. Hon är älskvärd och lätt att falla för. Essensen i berättelsen är David och hans egen upplevelse av förfall. Det är något filmen är lite velig med, ibland verkar den vilja handla om just ofelbar ungdomlig skönhet, ibland är det den åldrande professorn och hans självstjälpsprogram som är i centrum. När filmen angränsar mot det första blir den också mycket mer alldaglig. Men när fokus hamnar på det senare alternativet, då blir den komplex och intressant. Det svenska tillägget "skönhetens makt" blir här missvisande, det är precis det filmen inte handlar om.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!