Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kärleksdrama utan mänskligt djup

Keira Knightley, känd som hjältinna i piratfilmer, spelar ovanligt bra i filmatiseringen av Ian McEwans roman, om falskt vittnesmål och förlorad kärlek, som på engelska heter Atonement. Ordet betyder ungefär att sona något ont man gjort.

Kultur och Nöje2008-01-14 03:00
Det är inte riktigt samma sak som försoning. McEwans drama om kärlek, klassamhälle och konstnärsskap från åren 1935-1940 berättas, med mystik och lättbegriplighet, i andlös, rörlig, modern stil av Joe Wright, ungt stjärnskott i engelsk filmregi. Han har förmånen av ett mycket bra manus, som får med det mesta i det rika, dubbelbottnade materialet som kan sägas i bild och dialog. Filmen håller ens intresse vid liv men persondramat och bilderna saknar det mänskliga djupet och mognaden i Den franske löjtnantens kvinna eller Den engelske patienten. Knightley spelar en ung överklasskvinna som förlorar sitt livs kärlek, hushållerskans son. Bristande kunskap, omognad, svartsjuka och missuppfattningar får hennes yngre syster att vittna falskt mot honom. Oförståndet bottnar i att hon är ett författarämne som ser livet med fantasifulla ögon. Herrgårdsmiljön i inledningen visas i mättade färger och överexponerat motljus som isolerad idyll, ett drivhus för självupptagenhet. Vad flickan tror händer blandas med information om vad som verkligen sker; växlingar mellan nu och då, minnen och fantasier används hela tiden för att ge fräschör och spänning åt en i sig ooriginell, välbekant historia, som avsiktligt liknar berömda romaner, främst Lady Chatterleys älskare och En förlorad värld. De tre skiljs åt än mer under andra världskriget. Han blir menig soldat, systrarna sjuksköterskor, den yngre full av skuld, ånger och botfärdighet som hon senare, som yrkesförfattare, försöker uttrycka i en roman om alltihop. Kanske föreställer hela filmen den romanen, som i så fall präglas av i tur och ordning otillförlitlighet, insikt och idealistisk tro på att konst som gottgörelse för begångna misstag. Kritiken av fantasimänniskans felplacerade ingrepp i verkligheten är uppenbar. Slutet visar författarinnans fortsatt romantiska livssyn, men påminner också om andra berättelser om kärlekspar som är för goda för denna världen.
FÖRSONING Filmstaden Regi: Joe Wright I rollerna: Keira Knightley, James McAvoy, Romola Garai, Saoirse Ronan m.fl.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!