Kandinskys musik pÄ MillesgÄrden

FÀrgen och formen skulle tala. Liksom tonerna och musiken skulle inte heller konsten behöva förestÀlla nÄgot konkret.
Wassily Kandisky, en av det abstrakta mÄleriets föregÄngare, kan nu ses i en retrospektiv utstÀllning pÄ MillesgÄrden pÄ Lidingö.

Kultur och Nöje2001-12-21 00:00
UtstÀllningen omfattar ett 40-tal verk av den ryske konstnÀren, flera Àr inlÄnade frÄn Statliga ryska museet i St Petersburg. Kandinsky (1866 - 1944) debuterade som professionell konstnÀr först Ären före sekelskiftet. Han var dÄ i 30-ÄrsÄldern och hade förkastat en bana som jurist. PÄ MillesgÄrden visas mest oljemÄlningar men ocksÄ grafik och akvareller. NÄgra av de inlÄnade verken rÀknas som Kandiskys allra frÀmsta och som ÄskÄdare kan man följa hans utveckling till en av det moderna mÄleriets ledande gestalter.

<b>UppochnedvÀnd tavla</b>
Under sina tidiga konstnÀrsÄr anslöt sig Kandinsky till tidens stÀmningar men var ocksÄ inspirerad av rysk ikonmÄlning och av folkkonsten. Efter nÄgra expressionistiska Är gjorde han 1910 sin första abstrakta bild. Han ville befria sig frÄn kravet pÄ det representativa mÄleriet. Han ville att fÀrger, former och linjer tillsammans skulle tala till betraktaren.
- En första impuls fick han nÀr han en gÄng kom hem till sin ateljé och sÄg en tavla som stod upp och ner. Han kunde njuta av den ÀndÄ, och se mycket vÀrde i den. Han började fundera över om han kunde befria sig frÄn det representativa och börja mÄla mer i abstraktioner, sÀger MillesgÄrdens William Wareing.
- Han var ocksÄ vÀldigt pÄverkad av musik och tyckte att musiken var mycket friare Àn bildkonsten. DÀr fanns inte kravet att man var tvungen att avbilda nÄgot i ton. Han började kalla sina tavlor vid namn hÀmtade frÄn musiken.

<b>Tvingades flytta</b>
Kandinskys liv pÄverkades av den politiska turbulensen i Europa. 1911 bodde han i Tyskland; vid första vÀrldskriget utbrott ÄtervÀnde han till Ryssland dÀr han efter revolutionen engagerades i uppbyggnaden av de statliga museerna. Av andra konstnÀrskollegor fick han dock sÄ smÄningom höra att han var en mystisk drömmare, berÀttar William Wareing. Kandinsky flyttade tillbaka till Tyskland dÀr han anslöt sig till Bahausskolan. NÀr nazisterna kom till makten tvingades han, 1933, fortsÀtta till Paris eftersom nazisterna ansÄg hans konst vara "degenererad".
Kandinsky besökte ocksÄ Sverige. 1916 stÀllde han ut pÄ Gummesons konsthandel i Stockholm; tvÄ Är tidigare hade han deltagit i den Baltiska utstÀllningen i Malmö dÀr Àven Carl Milles stÀllde ut.
PĂ„ MillesgĂ„rden visas ocksĂ„ nĂ„gra verk av tyska Gabriele MĂŒnter som hade ett förhĂ„llande med Kandinsky, liksom skulpturer av Vladimir Izdebskij, som kom att betyda mycket för Kandinsky framför allt som konsthandlare.
Wassily Kandinsky, Cabriele MĂŒnter och Vladimir Izdebskij visas den 9 december till den 17 februari pĂ„ MillesgĂ„rden.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!