Kameran vapen mot vanmakt
Uthängd SVANTE SJÖSTEDT Arbetets museum
Ondskan heter bilden med väl igenkänt uttryck. Av Svante Sjöstedt.
Foto:
Svante Sjöstedt är fotograf och han gör något av sin egen upprördhet. Hans utställning öppnade på Arbetets museum igår, han kallar den Uthängd. I det ligger en hel del mediakritik, också.
- Visst är det flera saker jag har arbetat med och känner stort engagemang och upprördhet över, men jag har valt de här tre händelserna nu. Dådet i Nordossetien till exempel, men det ligger för nära i tiden.
Svante Sjöstedt gör bilder av sin sorg och vrede, han finner inte ord, säger han, för sina känslor när Anna Lindh mördades. Nu ser vi en svit av till exempel ondskans ögon, tidningsbilder av den misstänkte med pixlat ansikte, särskilt ljussatt, lite hopknycklat till en bild med ett extra, nytt värde.
Sjöstedt kan inte undanhålla sig en titelkommentar till domen, obegriplig skriver han. Och talar om ett fegt rättsväsende. Mördarens ansikte visas som fragment, lätt igenkännbart ändå, ytterligare korsfäst här.
Om bin Laden funderar fotografen, ville han vara en frälsare, händelsen ofattbar, en triumf för hämnd. Kvällstidningarna brinner, hoprullade till två torn. Eld ger explosion i bilden. Texten grotesk.
Känslorna går fram, en fotograf som inte kan förstå, som tar tag i sin vrede och använder det verktyg han har. Han arrangerar och gör montage, gör debattinlägg. Vem är Kristi brud. Vad gör tidningarna med samhället. Det är intressant, man kan känna med eller emot. Ondskan. Är mördaren en bild av ondskan. Ja, säger fotografen.
"Till vardags" fotar Svante Sjöstedt mest mode, reklam, mat och inredning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!