Jag är utdömd. Facebook driver en vendetta mot mig. Facebook anser att jag ska träna, banta, skaffa barn och bli längre. Eller?
Reklamen på sajten, ni vet den i spalten som ska vara skräddarsydd för just dig. Anpassad?
Jag får tre olika typer av reklam. Bantning, barnreklam eller kläder.
Vad försöker Facebook säga mig?
Att jag är fet, gammal och klär mig illa?
Jag diskuterade saken med en vän i går med följande resultat. Vi kom fram till att Facebook tror att jag är deppig och fet.
Anledningen?
Facebook kan inte tolka ironi - det jag skriver är till mycket stor del ironi. Överhuvudtaget är ironi i skrift ibland svår att tolka. Ännu mer om det rör sig om en automatiserad tjänst som enbart tolkar och känner igen vissa inlagda ord.
Följande händer alltså: Jag tar ett citat från en melankolisk låttext och lägger upp på Facebook. Helt enkelt för att det är en vacker fras. Inget annat.
Någon dag efter ironiserar jag över mina matvanor och nämner en snabbmatkedjas namn. Och ja, jag kanske har en tendens att äta en hel del skräpmat, jag hatar att laga mat.
Lägg märke här till att Facebook fortfarande inte har lärt sig ironi.
Vid detta laget tolkar Facebook mig möjligen som en djupt olycklig tjockis. Baserat på melankoliska rader och matvanor.
Senare: jag ironiserar över det faktum att jag är kort. Inte jättekort, men kort. Tillräckligt kort för att sällan eller aldrig behöva ducka för att inte slå i huvudet i saker.
Facebook har nu möjligheten att tolka mig som en djupt olycklig tjockis som till råga på allt är kortväxt. Det måste för övrigt vara jävligt synd om mig. Eller?
Reklamen vid sidan av min Facebook är nu följande: bantning, klistermärken i form av skyddsänglar (say what!) och klackskor.
Nu vet jag inte om det är såhär det funkar. Men det känns rätt märkligt att reklam som relaterar till det jag nämnt dyker upp dagarna/dagen efter jag skrivit något som relaterar till samma ämne som reklamen.
Är det hela en slump anpassad till att jag är tjej och borde vara intresserad av mode, vilja ha barn och hetsträna? Eller är det en noggrant kalkylerad reklamkampanj för att få oss att trilla dit?
Jag tänker nu göra ett test och jag uppmanar dig att prova något liknande. Jag ska flera gånger under den kommande veckan nämna film. Jag kan inte svära på det - men jag misstänker starkt att reklamen snart nog kommer att rikta sig mot onlinefilmtjänster eller bio.
Ett intressant projekt så här i sommarvärmen.
Om det funkar som jag tror, kommer jag snart nog kunna slippa bantningsreklamen och istället ägna mig åt sommarens sanna, nyttiga, sysselsättning. Odla liggsår utan att Facebook påminner mig om att jag borde träna.