Jurowski slår till för Tjajkovskij
- Det är för tungt ljud, lättare! - Det blir monotont, mera energi! Så filar han med symfonikerna i De Geerhallen som lyder och tar om och försöker tolka - nu gäller det Tjajkovskij och hans 6:e symfoni, Pathetique.
Michail Jurowski i aktion. På torsdag ges konserten i De Geerhallen som är den första i en serie om Tjajkovskij. Flera år ska den pågå, till både musikernas och publikens fromma. FOTO: ANITA KJELLBERG
Foto:
- Det är bra att få lära känna romantikens störste tonsättare inom den klassiska repertoaren, säger han. Bra för både publiken och orkestern.
Jurowski själv har varit nära Tjajkovskij sedan barnsben.
Tidig karriär
Hans far var tonsättaren Wladimir Jurowski och för unge Michail, född -45, gick det raka spåret. Från konservatoriet i Moskva, några goda år i hemstaden, så till Tyskland och operahus i flera stora städer där.Han har dirigerat musik till film och teater och gjort en mängd cd-inspelningar, inte minst med symfonikerna i Norrköping som med tacksamhet ser tillbaka på ett 10-årigt samarbete.
Nästa år blir han chefdirigent vid Westdeutsche Rundfunksorchester i Köln.
Han talar om sitt sätt att arbeta.
Från kroppen
- Jag får en möjlighet att uttrycka mig själv genom tonsättaren, säger han. Som en skådespelare som får möjlighet att göra Hamlet. Jag tycker det är viktigt med ögonen. Det är en lycka för mig att få vara den som kan förmedla känslan från Tjajkovskij. Det börjar med ögonen, hjärnan, musiken i kroppen, själen och till sist finns den i händerna. Sist!
Vittnesmål från orkestern talar om "stor trygghet att arbeta med den här mannen, vi gillar varandra även om han kan låta sträng."
Två konserter per år under de närmaste tre åren är inbokade här. Tjajkovskijs sex symfonier, baletterna, violinkonserten, Manfredsymfonin, pianokonserten i b-moll och några "poems, little works" - det allra mesta och de mest populära verken.
Maestro Jurowski talar med engagemang om både den aktuella Pathetique och torsdagskonsertens andre stjärna, Prokofjev.
- 2003 fick jag ett nyfunnet stycke av Prokofjev, han kallade det opus 70, som nu kommer att spelas för första gången i Sverige. Det skrevs i mitten av 30-talet men kom att stoppas av Stalin. Nu ingår det som en del av verket Spader dam, (Pique Dame) som Prokofjev skrev som filmmusik.
Det blir alltså en historisk konsert i Norrköping i morgon lovar Michail Jurowski. Solist i violinkonsert nr 2 är Erez Ofer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!