Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Judiska bosättare korsfäster Jesus i palestinsk film

Han har gjort en av de senare årens mest kontroversiella filmscener - och påstår att det inte var meningen.
- Jag blir glad att jag varit på gränsen, säger den palestinska regissören Elia Suleiman.

Den palestinske  regissören Elia Suleiman, bosatt i New York, fick juryns pris vid fjolårets Cannesfestival för ”Gudomligt ingripande”.
FOTO: SOFIA SABEL/KAMERAREPORTAGE

Den palestinske regissören Elia Suleiman, bosatt i New York, fick juryns pris vid fjolårets Cannesfestival för ”Gudomligt ingripande”. FOTO: SOFIA SABEL/KAMERAREPORTAGE

Foto:

Kultur och Nöje2003-02-10 00:00
I nyckelscenen i Suleimans film "Gudomligt ingripande" övar några judiska bosättare prickskytte på måltavlor som föreställer en palestinsk kvinna. Plötsligt får kvinnan liv och gör motstånd. Hon lyfter från marken och svävar som en Kristusgestalt med utsträckta armar medan bosättarna fortsätter skjuta. Deras patroner bildar en törnekrona runt hennes huvud.
"Judarna dödade Jesus". Så har antisemitismen motiverats i snart två tusen år, trots att Jesus själv var jude. Nu får vi se det på film. Av en regissör som säger att det inte var avsikten.

<b>Övertolkning</b>
- Häromdagen var första gången som någon påpekade det. Det var en brittisk journalist som också hade övertolkat scenen, säger Elia Suleiman på Göteborgs filmfestival. Han måste märka ett visst tvivel i luften när han fortsätter:
- Men jag börjar acceptera att filmen är kontroversiell och förstår att folk blir störda. Politiska liberaler har alltid förutfattade meningar om fred i Mellanöstern. De vill att jag ska vara kosher, politiskt korrekt. Samtidigt blir jag glad att jag varit på gränsen och lyckats beröra.
Korsfästelsescenen motiverar Suleiman genom att inte tolka bosättarna som judar.
- De är israeler. Jag tycker att det är en skillnad. Judar anfaller inte folk, judar för mig är kloka, fredliga och mot dominans över andra folkslag. De som skjuter mot måltavlan i min film har ingen själ.

<b>Knivskuren jultomte</b>
Kontroversiell på ett annat sätt är öppningsscenen i "Gudomligt ingripande". Där följer kameran en springande jultomte; ur hans fulla säck rasar present efter present medan han flämtar uppför en solgassig, kaktusbeklädd kulle. är han stnnar ser vi att han blivit knivskuren, kniven sticker fortfarande u ur hans röda rock. Flmtexten lyder "Nasart".
- Alla mina idéer kommer från verkligheten, säger Eli Suleiman.
- Det var en vän till mig som berättat att en jultomte blivit anfallen med kniv när han delade ut sötsaker. Nasaret är ett mycket laddat ställe. Det är inte konstigt om barn förlorar sin oskuld där. Människor i Nasaret tror inte att jultomten finns.
"Gudomligt ingripande" visades på Göteborgs filmfestival och hade premiär i fredags.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!