<i>Urspårat:</i> Byt vykortsmotiven, tack!
Foto: Fotograf saknas!
Jag erkänner: Jag har inte skickat ett enda vykort i sommar.
I mitt försvarstal brukar jag säga att det är ganska lätt att tappa intresset redan när man ser vykorten där i snurrstället. Är det någonstans bildidéerna utvecklats hopplöst lite så är det där. Eller vad säger du om:
* 80-talsklassikern (svarta vykort med texter som "Aalborg by nigh".
* Solnedgångar, solnedgångar och ännu mer solnedgångar.
* Landskapsblomman, landskapsfågeln, landskapsdjuret och recept på landskapsrätten.
* Närbild på ett par groteska silikonbröst, instoppade i minibikinis i landets flaggfärger.
* Rumpor med string på stranden.
* Kungafamiljer.
* Och ännu mer bilder på staden, eller landskapet. Med en sak gemensamt: På varenda vykort skiner solen.
Det senare är en plågsam idealbild av en semester. Den var särskilt nedslående när vår verklighet under resan till Danmark var en helt annan: regn, regn och regn.
Om man mot förmodan fastnar för ett av motiven återstår att fylla baksidan med ord. Dags för självrannsakan: Vad har vi gjort?
Att halva förmiddagen gick åt att stå i kö till duschen i stugan vi hyrde och äta frukost vill man helst förtränga. Dagsutflykterna dränktes i regn. Och eftersom vädret var uselt satt vi mest inne och spelade "vänd tian" och pratade på kvällen. Det var ändå en trevlig semester, tro inget annat, men den passade dåligt ihop med vykortsmotiven.
Därför vill jag slå ett slag för mer diskbänksrealism i vykortssnurran: Kackerlackor på hotellrummet, sand i mackan på stranden, celluliter, jobbiga försäljare och regntunga skyar.
Att enbart sälja soliga vykort till turister som drabbats av dåligt väder är ett hån. Ska de stackars turisterna som råkade välja fel vecka, plågas ytterligare med bilder av hur landskapet ler i solljus varenda souvenirbutik?
Hemma igen tror jag att vykortssäsongen är över. Men på redaktionen läggs alla vykort upp vid fikabordet. Där glänser alla glada vykortsskrivare som berättar om strålande sol.
Men det är åtminstone bättre än mejlboxen. Den är proppad med euro-propaganda och virusmejl. SobigF hette den nya bekantskapen. Men det är en annan historia.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!