Den nyskrivna förestÀllningen "Pappas födelsedag" av dramatikern Alejandro Leiva Wenger skulle precis fÄ urpremiÀr pÄ Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm nÀr restriktionerna skÀrptes, i oktober förra Äret. Efter tre genrep med 30-40 personer i publiken blev pjÀsen instÀlld. Att testpubliken var lyrisk gjorde det bara mer smÀrtsamt, tycker regissören Frida Röhl.
ââDet var nĂ€stan vĂ€rre att folk tyckte att det var sĂ„ bra, sĂ€ger hon.
Vad som kommer att hÀnda med uppsÀttningen framöver vet hon inte. Men hela Teatersverige gÄr nu igenom samma process med instÀllda förestÀllningar.
ââJag brinner sĂ„ klart för den hĂ€r, men jag vet att det hĂ€nder pĂ„ alla teatrar just nu. Det finns en massa fantastisk scenkonst som bara ligger i olika lager.
Som att bli brÀnd
Frida Röhl och Alejandro Leiva Wenger tvingades dessutom skjuta upp Ànnu en pjÀs: deras "Arvet" skulle ha fÄtt premiÀr pÄ Folkteatern i Göteborg för ett par veckor sedan. Nu hoppas man i stÀllet pÄ att kunna visa den i april.
Men att ladda om efter den förra uppsÀttningen var inte helt lÀtt, menar Frida Röhl.
ââNĂ€r jag började repetera upptĂ€ckte jag att jag jobbade med förbehĂ„ll. Som regissör eller teaterskapare gĂ„r inte det, du mĂ„ste jobba âall inâ med allt du har. Det var som att gĂ„ in i en relation nĂ€r man har blivit brĂ€nd. Jag var nĂ€stan rĂ€dd för att det skulle bli bra, för dĂ„ skulle jag bli förĂ€lskad i uppsĂ€ttningen och jĂ€tteledsen om vi inte fĂ„r spela, sĂ€ger hon.
Hon kallar det för ett "konstnĂ€rligt trauma" att fĂ„ sitt verk nedstĂ€ngt â eftersom hela syftet med teaterns arbete Ă€r att möta en publik. Men nĂ€r ensemblen nu repeterar upplever de samtidigt glĂ€djen i att fĂ„ skapa tillsammans.
ââMitt i allt kan jag komma pĂ„ hur mycket jag Ă€lskar mitt yrke och hur mycket riktiga möten i ett rum betyder. Plötsligt blir teaterns funktion som sista utpost i ett allt mer digitaliserat samhĂ€lle sĂ„ tydlig. Det Ă€r jĂ€tteviktigt för mĂ€nniskor att vara tillsammans och ta del av berĂ€ttelser.
Frilansare drabbas vÀrst
De som har drabbats allra hĂ„rdast Ă€r de frilansande skĂ„despelarna. MĂ„nga har blivit av med jobb och försörjning â med personliga katastrofer som följd, framhĂ„ller Frida Röhl.
Sophia Artin, teaterchef pÄ Teater Galeasen i Stockholm, hÄller med. Galeasen hade premiÀr pÄ "Irakisk Kristus" 12 mars 2020, en uppsÀttning som hade tagit Är att förbereda. Efter tvÄ förestÀllningar lades den ner och teatern stÀngdes. Ensemblen började dÄ repetera utomhus varje vecka i ett vÄrkallt Stockholm.
ââDet var pĂ„ grĂ€nsen till sinnessjukt. Det var ocksĂ„ komiskt för folk Ă€r ute och fingĂ„r pĂ„ Skeppsholmen och ibland körde vi med ljud, det Ă€r ganska kraftiga krigsljud med bomber, sĂ„ folk hoppade högt dĂ€r, sĂ€ger Sophia Artin.
Repetitionerna var ett sÀtt att försöka hÄlla modet uppe. Teatern försökte igen i början av augusti, men ett sjukdomsfall i anslutning till ensemblen satte stopp för repetitionerna. NÀsta mÄl för nypremiÀr var januari 2021, och nu hoppas man pÄ september 2021. Artin kallar teaterns situation för "ett sisyfostillstÄnd", dÀr de likt Sisyfos fortsÀtter att rulla stenen uppför backen.
ââVi lever fortfarande i det tillstĂ„ndet. Det Ă€r mycket "vi hoppas och tror, insh'allahâ. Men det Ă€r bara att inte ge sig.
Ekonomisk smÀll
Teater Galeasens ekonomiska situation ser mörk ut numera â förra Ă„ret innebar bara kostnader och inga intĂ€kter. De överlevde tack vare KulturrĂ„dets krisstöd.
ââMen det kommer att bli jĂ€ttetufft att klara det ekonomiskt i höst och Ă€ven nĂ€sta Ă„r, det Ă€r vĂ€l dĂ„ smĂ€llen kommer, sĂ€ger Sophia Artin, som hoppas pĂ„ hyresreduktioner frĂ„n hyresvĂ€rden Statens fastighetsverk.
Reduktionen har dock visat sig svÄr att fÄ. Tungrodd byrÄkrati har ocksÄ tvingat frilansare att ha sina firmor vilande för att kunna fÄ bidrag, menar Artin.
ââDet har slagit sĂ„ sjukt hĂ„rt mot dem â som först skulle starta sin egen firma och vara entreprenörer, etcetera. Jag hoppas att man nĂ€r det hĂ€r har lagt sig ska granska hela systemet och var vi har hamnat med alla kulturarbetare â de har ingen trygghet och inga skyddsnĂ€t. Men vi vill Ă€ndĂ„ ha musik, film och teater.
Vad som hÀnder med all fÀrdigproducerad kultur som har lagts i malpÄse över hela Sverige Àr oklart. Men Sophia Artin tror att det blir svÄrt för teatrarna att hinna spela alla förestÀllningar, eftersom nya ofta har repeterats in parallellt.
ââDet kommer att vara som pĂ„ en flygplats, med slottider, det kommer att bli jĂ€ttesvĂ„rt att kunna spela allt som man vĂ€ntar pĂ„ att spela nu.