Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

<I>Musikal</I> Jösses ? den får gärna återuppstå

Jesus Christ Superstar
Av Andrew Lloyd Webber och Tim Rice
Översättning: Erik Fägerborn
Regi: Göran Sarring
Koreografi: Lena Bengtsson-Wiberg
Körinstudering: Lisa Tilling, Michael Bruze
Körkompaniet producerar i samarbete med Östgötateatern, Allmän Kultur och Studiefrämjandet.

Kultur och Nöje2003-04-19 00:00
Det började som bekant för sådär 2000 år sedan, men just den här beskrivningen av dramat har ungefär 30 år på nacken. Kanske, med Lloyd Webbers musik och Tim Rice´ text, har historien heller aldrig varit så uppskattad. Spelad över hela den kristna världen kan man undra om den någonsin haft en så tuff och känslostark scen som den i Värmekyrkan.

<b>Hemlighetsfullt</b>
De smått hemlighetsfulla resterna av den tidigare verksamheten låter oss lägga in det vi vill av teaterscenografi. Till och med det gamla Jerusalem.
Skärtorsdag och långfredag var tyvärr enda tillfällena för Norrköpingspubliken att få ta del av upplevelsen.
Vi kan bara hoppas att tillfället återkommer nästa år och hoppas på fler föreställningar.
Det är alltså så väldigt bra. Åtta solister med Judas (Nima Sadat) i spetsen borgar för högklassig sång och uppenbarligen är de här unga artisterna erfarna både i sång och agerande. Musikalen framförs i enkel stil med stora tydliga gester, något som bidrar till tydligheten och gör berättelsen engagerande. Sveket, plågorna, tveksamheten, dramat utan hopp och det obegripliga.
Daniel Sjöbergs Jesus är jordisk i sina svarta skinnbrallor och mycket tydlig i sin oerhörda styrka, Pontus Pilatus (Patrik Martinsson) väjer för Jesus blick och vädjar till folket som ropar korsfäst.
Det är ohyggligt. Och vackert ju. Med den här folk-kören som fyller rummet, den brokiga skaran som för fram Hosanna och de andra slagnumren så rysansvärt kraftfullt och ändå känsligt. Maria Magdalena (Britta Fahlén) bryter flera gånger den mest laddade dramatiken med sin milda sopran, översteprästen Kaifas (Robert Haglund) har en bas som blir till perfekt variation av de vackra men - som sig bör - ofta skarpa röstläget som hör till modern musikal. Också trumpeter skär i luften, det var nog då månglarna i templet, hela kören, blev outhärdliga.

<b>Personifierad hånfullhet</b>
Rickard Carlsohn har ett par minuter på sig att märkas som Herodes. Han tar vara på varje sekund och bjuder på en clown, hånfullheten personifierad.
Fredrik Ingå leder musikerna och det är bara perfekt.
Ett moget musikalverk, ett äventyr för det musikaliska Norrköping, en uppvisning av vad ideella krafter kan ställa till med, både musikaliskt, skådespelar- och regimässigt. En gåva att njuta av.
Man blir lite lycklig, vare sig man tror på myten eller ej. Änglarna sjunger ju!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!