Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

<I>Musik:</I> Stor spännvidd på diplomkonserten

DIPLOMKONSERT
De Geerhallen, Norrköping
Norrköpings Symfoniorkester
Dirigent: Eivind Gullberg Jensen
Solist: Stefan Milenkovich, violin
Musik av: Thommessen, Sibelius, Svendsen och R. Strauss

Kultur och Nöje2002-02-02 00:00
Torsdagens evenemangskonsert var samtidigt dirigenten Gullberg Jensens diplomkonsert och musiken som spelades hade stor spännvidd. Huvudnumret med Sibelius violinkonsert hamnade dock i en egen division, även om hela kvällen bjöd på väl framförda toner.
Violinisten Stefan Milenkovich sätt att framföra Sibelius flödande d-mollkonsert gav en fräschör åt musiken som är ovanlig. Spelet var genomskinligt, glansfullt och så stramt återhållet att tonerna liksom föll som istappar.
Överlastade känsloyttringar fanns det inte ett spår av. Musiken kändes liksom ren och icke tolkad, som ett oskrivet blad. Lyssnaren fick själv tänka vidare.
Milenkovich närmade sig den första satsen med full bärighet i ett skirt och mustigt spel. Kadensen spelades med stor finess och vidare i den andra satsen breddes musiken ut och spelet blev trots den låga profilen andlöst vackert.
I finalsatsen vaknade dramatiken till, solisten värmde på men fortfarande så återhållet att spelet liksom fick integritet. Dirigenten Gullberg Jensens små och effektiva rörelser var väl avstämda mot solistens intentioner och orkestern fattade galoppen och hängde snabbt på. Den extra bonus vi fick med Saraband av J.S. Bach för soloviolin framfördes alldeles kristallklart.

Thommessens Barbaresk som inledde konserten var ett kraftfullt stycke ormtjusarmusik med rytmisk turbulens. Dirigenten eldade på orkestern som anammade karaktären och berättade en arabisk saga för oss.
En episod för stor orkestern av Johan Svendsen med namnet Karnevalen i Paris är stor energirik musik som i olika tappningar underhåller med ljusa ur-nordiska klanger. Dirigenten målade musiken stadigt och tog fasta på klangprakten.
Ytterligare stor musik följde med Svit ur Rosenkavaljeren av Richard Strauss. Dirigenten höll ihop alla de sammanfogade delarna, styrde upp riktningen när det emellanåt slet och drog åt skilda håll. Pondus i slaget och behaglig generositet hjälpte till att hålla styrfarten hela vägen ut.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!