<I>Musik:</I> Stor spännvidd på diplomkonserten
DIPLOMKONSERTDe Geerhallen, NorrköpingNorrköpings SymfoniorkesterDirigent: Eivind Gullberg JensenSolist: Stefan Milenkovich, violinMusik av: Thommessen, Sibelius, Svendsen och R. Strauss
Violinisten Stefan Milenkovich sätt att framföra Sibelius flödande d-mollkonsert gav en fräschör åt musiken som är ovanlig. Spelet var genomskinligt, glansfullt och så stramt återhållet att tonerna liksom föll som istappar.
Överlastade känsloyttringar fanns det inte ett spår av. Musiken kändes liksom ren och icke tolkad, som ett oskrivet blad. Lyssnaren fick själv tänka vidare.
Milenkovich närmade sig den första satsen med full bärighet i ett skirt och mustigt spel. Kadensen spelades med stor finess och vidare i den andra satsen breddes musiken ut och spelet blev trots den låga profilen andlöst vackert.
I finalsatsen vaknade dramatiken till, solisten värmde på men fortfarande så återhållet att spelet liksom fick integritet. Dirigenten Gullberg Jensens små och effektiva rörelser var väl avstämda mot solistens intentioner och orkestern fattade galoppen och hängde snabbt på. Den extra bonus vi fick med Saraband av J.S. Bach för soloviolin framfördes alldeles kristallklart.
Thommessens Barbaresk som inledde konserten var ett kraftfullt stycke ormtjusarmusik med rytmisk turbulens. Dirigenten eldade på orkestern som anammade karaktären och berättade en arabisk saga för oss.
En episod för stor orkestern av Johan Svendsen med namnet Karnevalen i Paris är stor energirik musik som i olika tappningar underhåller med ljusa ur-nordiska klanger. Dirigenten målade musiken stadigt och tog fasta på klangprakten.
Ytterligare stor musik följde med Svit ur Rosenkavaljeren av Richard Strauss. Dirigenten höll ihop alla de sammanfogade delarna, styrde upp riktningen när det emellanåt slet och drog åt skilda håll. Pondus i slaget och behaglig generositet hjälpte till att hålla styrfarten hela vägen ut.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!