<I>Musik:</I> Ett gediget gästspel
GÄSTSPEL I DE GEERHALLENSveriges Radios SymfoniorkesterSolist: Johan Ullén, pianoDirigent: Stefan SolyomMusik av Thomas Adès, Saint-Saëns och Atterberg
Camille Sain-Saëns pianokonsert g-moll med Johan Ullèn som magnifik solist blev en fräsch helhetsupplevelse . Redan i den solistiska inledningen lyckades han suga musten ur instrumentet och när orkester väl kom in framträdde pianostämman som en upphöjd relief ur orkesterväven. Den andra satsen spelades frejdligt med luftig och fri orkesterstämma. Pianisten tog här för sig i stora mått och vågade tänja gränserna, visserligen inom ramen men härligt nära gränsen. Det lockar fantasin med en sådan spelstil! Ulléns stora vinst låg i att han så medvetet bredde ut klangen både i tid och karaktär, tekniken blev liksom underordnad för den fungerade ju redan så väl. Därför kunde han satsa på uttrycket och låta musiken träda fram i egen kraft.
I den avslutande satsen tätnade dramatiken och fick så göra utan onödiga krusiduller. Det hela flödade på fritt och fräscht med spelglädje mitt i moll-tonarten.
Kurt Atterbergs Symfoni nr 6 , "Dollarsymfonin", är storstilad musik med mycket av det mesta. De tre satserna fick en snärtig karaktär med aggressiva undertoner som hjälpte till att göra framförandet mångsidigt. Det fanns en underliggande drive som Solyom manade fram och stödde. Klangfrossan bredde ut sig - med finesser därtill.
Konserten inleddes med "Asyla för orkester" av nutida engelsmannen Thomas Adès. Det handlade om någon sorts allt-i-ett-musik där det gick att hitta lite av varje. Pockande, svepande, lockande och uppfodrande gled temat fram genom toner som omformaterades allt efter behag och behov. Under det hela fanns en härligt stabil rytm som mot slutet mynnade ut i stor symfonisk dramatik. Rolig, hörvärd och mycket vacker musik i modern tappning som jag gärna återkommer till.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!