Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

<I>Konst</I> Gudomlig geometri i känsliga relationer

CAJSA HOLMSTRAND
Måleri Grafik Objekt
Konstfrämjandet

Cajsa Holmstrand  med tre av sina fem färger.
FOTO: ROBERT SVENSSON

Cajsa Holmstrand med tre av sina fem färger. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto:

Kultur och Nöje2003-02-22 00:00
Det är som magisk trolleri. Den mest exakta vetenskap kan bli till en glimrande labyrint. När balans och jämvikt är i harmoni, då kommer effekterna som ger mervärden; då kan vi börja känna av de relationer som bär Cajsa Holmstrands konst.
Det känns lätt men krävande, nära men ogripbart, ändå är man talad till. Formen är välkänd, familjär för oss alla. Triangeln med rät vinkel som alltid följer samma lag. Nu kan vi hänga med i variationerna, se att förhållandena kan ha så många skilda uttryck. Trots de tre enkla: hypotenusan och kateterna. Så de fyrkanter som alstras därur. Därifrån kommer också djupet, konstnären vänder upp perspektivet och ger så "enkelt" den tredimensionella möjligheten.
Cajsa Holmstrand från Stockholm ställde ut på Norrköpings konstmuseum 1984. Då som så kallad sträng konstruktivist, på den tiden en särskilt uppmärksammad riktning på museet. Sedan dess har hon varit aktuell, vi har kunnat följa hennes väg genom åren, hon har gjort offentliga verk på olika håll. Alltid med sina få färger, alltid med Pythagoras trianglar i fokus.
Den konstruktiva konsten kanske inte hör till den mest uppvaktade just nu, ändå går den aldrig att komma förbi, den måste alltid vara aktuell. Från Piet Mondrians pedagogiska uppvisning kan varje konstelev förklara skelettet bakom den mest svulstigt organiska målning.

Vid hängningen på Konstfrämjandet berättar Cajsa Holmstrand om sin trygghet i de här färgerna och formerna. Hur friheten ökar när kunskaperna djupnar. Det mesta här är från de allra senaste åren, men gamle Pythagoras har sysselsatt Cajsa Holmstrand åtminstone de senaste 20 åren.
En lång rad kuber av plexiglas, 13 stycken, med inslutna trådar, knutna i exakta positioner som ger trianglarna, är från -98. Alla kuber är olika men har lika många och lika långa trådar, och samma yttermått. Alla är olika - men när man från sidan ser igenom hela raden lir det en röd tunnel, finurligt som det mest komplicerade väveri och med känsla av kalejdoskop.
Geometrisk kuriositet och det där mervärdet. Allvar och skoj.
Och så vackert, rent, känsligt och utsökt som bara den här konsten kan vara. Man får vara ifred med sina känslor.
Rött, gult, blått, svart och vitt. Bara det. I samma toner. Utom det svarta som vänds med blankmedel. Från den sammetsmatta djupaste svärta till gråsvart. Men samma förhålanden här.
a2+b2¿c2 får man lära sig i skolan. Se då den första bilden i en serie rött och gult. Samma volym av de båda färgytorna. En illustration och en bild av vad det hela, alltihop, egentligen handlar om. Det är spännande det här!
Cajsa Holmstrand har haft en rad offentliga uppdrag i över 20 år, landet över, senast på Sturebyskolan i Stockholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!