<I>Konst</I> Från korsett i järn till jeans
Turnyr, fichy, glacé, bahytt, korsett, kravatter och damasker, pluderhosen - hemska och en del sköna saker i vår klädhistoria berättas om, fram till frihandel för jeansen, kanske det mest seglivade modeplagget genom tiderna.
Bilden är beskuren, men i sin helhet ser de ut som utstyrda fåglar, ytterst välrustade för ett sammanträffande med likasinnade. Costume Anglais, (Engelskt mode) heter bilden av en okänd konstnär. Bakom den här bilden ligger det faktum att fransmännen gärna drev med engelsmännens mode
Foto:
Intendent Kerstin Holmer har plockat fram spännande grafiker ur museets rika samlingar och ställt samman en berättelse om "modets växlingar i tid och rum".
Här hittar konstnärerna motiv för sina färdigheter att beskriva olika stoffer och kan fånga stilar och skildra kulturhistoria när vi kommer så långt - den tidiga modehistorien handlar mycket om hovkulturen.
Man kan ta till sig roande kunskaper som att ordet mode är franskt och betyder härskande smak(riktning) och att begreppet härrör ända från 1300-talet. Modedockor av naturlig storlek kommer från "mannekäng", liten man, dockorna skickades runt till hoven i Europa från skräddare och 1776 kom den första tidningen i sitt slag; franska Galerie des Modes.
Mer sådant att hämta i utställningen; alla kanske inte har klart för sig att det under 15-, 16- och 1700-talen fanns klara bestämmelser för hur folk skulle klä sig. Det kallades överflödsförordningar och dryga böter väntade den som inte lydde. Onödig lyx fick också sitt straff, Gustav III ville till exempel stödja den inhemska tekoindustrin - även om namnet inte fanns.
I tidens smak visar några välkända bilder som ett par av Goyas Los Caprichos, Hogarths rumlare och Daumier, men det mesta är sällan visade nummer.
Tidigast Dürer som så nogsamt redovisar riddarmodet med sin tajta stil och i ett träsnitt den eleganta Maria som tysk renässansdam.
Vi möter utsökt skickliga konstnärer som inte hör till de mest välkända. Abraham Bosse, Claude Deruet, Hollar, Jaime, Picassos väninna Marie Lurencin och många fler. Detaljrikt berättas om hur det kunde se ut i Slottsträdgården i Nancy för snart 400 år sedan, av Jacques Callot.
Alla vet naturligtvis att en fichy är en mycket tunn sjal som knyts på ryggen? Om inte finns modet att skåda i 1700-talets Daniel Chodowieckis etsning.
Barn klädda som vuxna, gossar med snörliv, dessa korsetter som först gjordes av järn med gångjärn, senare fiskben eller rottting, skor frånlängesedan som ser ut som i dagens annonser, håruppsättningar som den vi ännu ser i engelska domstolar, den heter allongeperuk, Jean Ignace Isidore Gérard Grandville (!) är konstnären bakom handkolorerade allegoriska djurbilder, i tidens mode, 1829.
Närmare 40 bilder visas och från senare tid ser vi hur Zorn fångat Oscar II vardagsklädd på båt i skepparkavaj, hur Arvid Fougstedt visar upp en samling kostymklädda intellektuella med Picasso och andra på ett galleri i Paris, Axel Fridells 20-talsflickor och för dagens fria kroppar i jeans har Kristina Anselm självklart fått plats.
En jättekul utställning som - som alltid - ändå vinner på att både ses och höras. Passa på vid visning alltså.