<I>Konst:</I> Enno mitt i regnbågen

Enno Hallek
Måleri objekt
Galleri susanne.pettersson

Vad man ska ha konst till?  Man kan ju bära runt den, säger Enno Hallek, den allvarlige och humoristiske konstnären. Bärbar solnedgång kallar han just det här verket, olja på plywood är tekniken.

Vad man ska ha konst till? Man kan ju bära runt den, säger Enno Hallek, den allvarlige och humoristiske konstnären. Bärbar solnedgång kallar han just det här verket, olja på plywood är tekniken.

Foto:

Kultur och Nöje2001-09-17 00:00
Det var mer än tio år sedan han ställde ut på Konstmuseet. De som äter på SMHI blir påminda om hans existens då en av hans utsmyckningar, en blommande skärm med hålkortspråk i, finns. Nu återvänder han till Norrköping för en liten utställning i det pyttigaste galleriet.
Enno Hallek, född i Estland, professor på Konsthögskolan hela 90-talet, har varit mycket sparsmakad när han gjort sitt urval... två varianter av böjar, fraktaler, har fogats samman till olika former. Fogen är vingmuttrar, färgerna är regnbågens. Konstverken är vändbara och möjliga att göra om som man behagar. Dessutom, en krok på en del former gör verken möjliga att hänga var som helst eller - att bära dem med sig.
- Folk brukar fråga vad man ska ha konst till, säger Hannek. Då säger jag att man kan ha den till att bära runt dom så här.
Han är rolig, hans konst är genuint och varmt humoristisk, den bjuder in lusten och glädjen och samtidigt, som han säger, finns hela den västerländska ordnande regeltraditionen där - och förvisso både allvar och påminnelser om svåra minnen. Många känner igen hans folkloristiskt målade åror som var med på Konstmuseets utställning och påminner om hans barndoms svåra flykt över havet från Estland till Sverige.
I fönstret på galleriet: God morgon Monsieur Rorschach - symmetri, spegling och slump alltså, här som en galge.
Hannek är svalare i färgskalan nu, hans rena klara och djupa färgskala är blondare och han menar att han skulle bry sig om "smaken", särskilt kvinnor, säger han, tycker det är "finare" med lite sobrare färgskala. Man behöver inte tro honom alls. Däremot för han ett resonemang om könsskillnader när det gäller färgseende och det är lättare att gå med på, den 70-årige konstnären har kanske något ändrat sitt seende.
Man kan känna igen sig i Halleks bilder, där finns något gammalt, något man trodde man glömt, men som är trevligt att återse. Motiv från ett hav av kunskap och erfarenhet.
Det har skrivits mycket om Enno Hallek och hans konst. Särskilt i hans fall känns det lite överjobbat. Hans konst är stark och så enkel oeller komplicerad man vill, lätt att tyck om och ta till sig. Den behöver inte många ord. Se den bara. Basta.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!