<I>Konst</I> Betraktelser i tvinnat garn
RIGMOR GRÖNJORD Textil och akvarell Konstfrämjandet
Tekniken är gobelängväv, den där täta som är som ett fint raster. Men Rigmor Grönjord väver på flera sätt, ojämnt garn, lin och ull, får spela mot varandra och ge nya strukturer som är livfulla och mycket vackra. Linet är handspunnet, när det är färg har Rigmor Grönjord färgat själv. "Så man vet hur det blir". Vi ser en rosa varp i ull, ofärgat lin i inslaget, så binds formerna in i väven, så som man gör gobeläng.
Motiven är desamma. De betraktas från olika håll, vid olika tidpunkter på dygnet och i olika årstider. men mer eller mindre närgånget. Det visar en konstmetod, ett problem som granskas och som går att fördjupa sig i, hur länge som helst.
Alltså en form med sin omgivning. Det är en sparsmakad utställning, verken får ta plats, det blir en stilla, meditativ stämning. Mindre akvareller kompletterar det vävda, men färgen och formen är i stort desamma. Kolteckningar får vi också se, då har den huvudsakliga formen sparats ut, den får vara det vita papperet.
Rigmor Grönjord är från Stockholm men återkommer till Gotland när hon talar om sina bilder. Hennes verk växer fram från noggranna skisser, några har växt till större offentliga utsmyckningar, de finns bland annat i Kista (Eriksson) och en sal i Stockholms tingsrätt. Och på Nationalmuseum.
Rigmor Grönjord skriver också gärna dikt. Vi får Vägen till bilden. Den talar om hur hon får syn på sin bild, hur den får fäste och hur hon ser den i olika ljus, årstider och dagrar. "Synintryck som till sist/blir delar av mina motiv i gobeläng".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!