Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

<I>Film</I> Praktexempel på det bästa från öst

YI YI - ENSAMMA TILLSAMMANS
*****
Bio Harlekinen

Kultur och Nöje2002-12-18 00:00
En taiwanesisk datorföretagare och tvåbarnsfar hamnar i en omtumlande tid när han på sin svågers bröllop möter sin gamla kärlek, samtidigt som hans svärmor kollapsar. Hans hustru drabbas av en livskris och hans livsoerfarna dotter känner skuld för kollapsen. Hans son mobbas i skolan, hans företag går dåligt och de nya grannarna grälar öppet.

Yi Yi är ett oavbrutet fängslande familjedrama, rikt på känslor och psykologisk nyans, i bilder som blandar det öppet emotionella med strikt formalitet. Ingenting i filmen är svårt att ta till sig, men de långa tagningarna i hel- och avståndsbilder, det långsamma tempot och halvdussinet handlingstrådar kräver oavbruten uppmärksamhet. Edward Yang, en av de största regissörerna i världen just nu, berättar med klassiskt lugn om sådant omvälvande som såpor skildrar med drastiska medel: ett bröllop, en födsel, en begravning, vuxnas livsprövning, barns mognad, ansvar för släkt och vänner, skuld och ånger.

Minutiöst bygger han en bild av kinesiskt medelklassliv, toppmodernt men orienterat kring traditionella ideal av familj, driftighet, heder och skam. De dramatiska topparna är få men utförligt förberedda i mellantiden och på slutet har livet både slutat och börjat på nytt. Mest subtilt utfört är porträttet av faderns långsamma arbete med att rå med sina felval i kärlek och yrkesliv. Stöd får han av en livsklok japansk datorspelsformgivare. Hans tid tillsammans med sin stora kärlek tillhör de mästerliga bidragen till filmhistoriens bitterljuva romanser.
Yang berättar övervägande realistiskt, människorna är knutna till sina livsvillkor och sin miljö i huvudstaden Taipei, men han håller kameran på distans som uppmuntrar till eftertänksam inlevelse. Ibland formar han bilderna hårt, markerar inre disharmoni genom att visa människors spegelbilder eller kontrasterar deras liv med varandra och med en känslokall storstadsatmosfär. Tvärtom kan han också använda klassisk västerländsk musik för att suggerera känslor, eller göra en oväntad variant på ärkeromantiska schabloner.

För flera år sedan gjorde Harlekinen en pionjärinsats och visade Yangs andra mästerverk A Brighter Summer Day. Liksom den är Yi Yi ett praktexempel på asiatisk film som konstnärligt världsledande i dag.

(OBS: Visas endast dagtid 14.30 vecka 51 tom vecka 1.)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!