Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

<i>En ny bok:</i> Bästa om Mozart

PETER GAY
Mozart
Översättning: Ingrid Ingemark
Albert Bonniers

Kultur och Nöje2003-05-19 00:00
Det var en trevlig överraskning att denna bok inte endast är en väl omrörd sammanfattning från alla tidigare böcker om Mozart. Det finns så många läsbara biografier över Mozart på svenska, engelska och tyska men jag måste erkänna att denna bok, skriven av en amerikan, är bland de bästa. Den är relativt tunn men presenterar ändå alla de redan välkända fakta om ett av världens främsta musikaliska genier. Plus att det finns en hel del nya vinklar som är av intresse för musikälskare. Dessutom punkterar Peter Gay en och annan av de populära - men osanna ? myterna om Mozart.
Wolfgang Amadeus Mozart föddes i Salzburg 1756 och hans ganska krävande far, Leopold, uppmuntrade den fantastisk begåvade Wolfgang med lektioner och musikalisk hjälp. Vid fem år kunde han spela piano och vid sju år kunde han spela violin. Han skrev sina första kompositioner innan han hade fyllt sju år. Sina första symfonier innan han var tio och skrev sin första opera vid 14. Man kan förstå hur fadern Leopold myste stolt.

<b>Influenser</b>
Som åttaåring på en konserttur i London träffade Mozart "London Bach" (Johan Christian Bach) som starkt influerade honom i det senare komponerandet av sina 21 pianokonserter. Senare träffade han Michael Haydn, Josefs bror, som också influerade Mozarts verk. Hans enorma talang var i ständig utveckling och alltid öppen för inspiration utifrån.
I musikens värld var Mozart kung men hans privata liv var bekymmersamt. Hans starkt utvecklade sexualitet drev honom in i ett tidigt äktenskap som hans far aldrig gillade. Hans barnsliga exkrementbelastade skämt och infantila kommentarer är pinsamma att läsa. Han hade ideligen ekonomiska svårigheter och var oförmögen att sköta om sina skulder. Detta är samma man som har givit oss en sådan värdefull rikedom av musikaliska erfarenheter att det är omöjligt att plocka ut de bästa. Det finns så många "bästa" att utrymmet inte skulle räcka till.

<b>Myter</b>
Myten att han "skrev" allting färdig i huvudet innan han satte de okorrigerade noterna på pränt stämmer inte enligt författaren. Hans otroliga produktivitet berodde mestadels på mycket hårt arbete. Han, geniet, behövde visserligen inte korrigera så mycket som en vanlig komponist måste göra, men han talade själv om hur han ibland skrev om ett visst verk sex gånger innan han blev tillfreds med det.
Han dog av reumatisk feber 1791 och inte, som illa sinnade rykten påstår, av gift från en avundsjuk konkurrent, Salieri. Rykten om hans begravning i en anonym fattiggrav kan inte verifieras och är troligen ogrundad. Däremot är det fullt tänkbart att han, som så många andra i Wien, fördes i en ensam likvagn till kyrkogården. Seden var sådan i dåtidens Wien.
Mozart hann aldrig avsluta sitt största verk, Requiem, trots att han arbetade på det in i det sista. Det säger en hel del om hans följeslagare, Süssmayr, att han kunde avsluta Mozarts verk så pass bra att det är omöjligt att veta vilka delar som är från originalet och vilka kompletterande delar som är tillsatt av Süssmayr.
En bok som alla musikintresserade borde ha i sin bokhylla.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!