Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hur ser det ut i er bok?

Kultur och Nöje2007-05-22 10:17
Det här med fri marknad är en bra tanke. Ja, så länge inte marknadskrafterna blir för starka och ohämmade alltså. För då leder det till ofrihet och likriktning, alltså motsatsen till vad tanken är. Vi är nog där nu, misstänker jag. Musik är ett bra exempel. Den svenska rockmusiken föddes i ett klimat som andades alternativrörelse och antikapitalism, d v s slutet av -60 och början av -70-talet (det ska kanske tilläggas att den var väl antikapitalistisk, läs stalinistisk, i vissa delar). Även internationellt var skivbolagen underutvecklade och ofta drivna av entusiaster och musikälskare i första hand och affärsmän i andra. Så i boomen efter Beatles var i stort sett allt ok. Man kunde ge ut temaplattor med lååånga låtar (King Crimson, Genesis), man kunde spela blytunga riff (Black Sabbath, Led Zeppelin), man kunde ta influenser från blues, jazz, klassiskt, afrikanskt, folkmusik och allt tänkbart och få möjlighet att sprida det och folk köpte det och var intresserade. Och se, en formlig explosion av genrer, stilar, grupper och artister blev resultatet.


Nu är som bekant situationen annorlunda. Skivbolagen har växt och växt och blivit proffs. Musik är en nischad produkt ? punkt slut! Vi har alla dessa ändlöst trista program som t ex Idol där man får lära sig precis hur en artist ska göra, röra sig, sjunga. Löjeväckande! Trots en uppsjö av genrer låter alltfler alltmer lika. Tyvärr har det nästan blivit omöjligt för mindre band med egen repertoar att få spelningar och möta en publik. Internet har visserligen betytt mycket för möjligheten att sprida musik internationellt och framförallt har skivbolagen blivit tvingade att så vad dom skördat men det direkta mötet med publiken är det värre med. Lokala band får vara nöjda om dom får spela gratis då och då.


Det gemensamma, d v s kommunen, är väl tänkt att gå in och stötta där den fria marknaden inte fungerar, där saker inte reglerar sig själva och där konkurrensens spelregler är sönderslagna. Får jag komma med ett förslag och en fråga? Tänk om kommunen kunde finna utrymme i sin budget för att hålla med en lokal där lokala band med eget material t ex från östgötaregionen får spela för säg 500-1 000 kr per medlem. Inträdet kan vara gratis och man har konsertkväll en gång i veckan. Man annonserar i lokalpress och affischerar och står för PA-kostnaden. Skulle det verkligen bli för dyrt? Och vad skulle man ha att vinna i form av musikalisk mångfald och cred?
Utan att gå in för djupt i den diskussionen så är det svårt att låta bli jämförelsen med symfoniorkesterns totala årskostnad. Eller vem man vänder sig till och subventionerar biljetter för. Det kan vara en fördom men jag tvivlar på att publiken i De Geer-hallen strömmar till från de fattigare delarna av Norrköping eller från områden där utanförskapet är som störst och uttrycksbehoven akuta. Resurser måste helt enkelt gå dit där behoven är som angelägnast och i min bok ska alltid marginaliserade, ungdomar, samt nutida uttrycksformer prioriteras. Hur ser det ut i er bok?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!