Vad Machinegames ska hitta på med den pisksvingande filmhjälten är fortsatt något av ett mysterium. Det blir ett actionäventyr, fartfyllt och som utspelar sig på flera platser i världen. Det är ungefär det som den exekutiva producenten Jerk Gustafsson avslöjar om den kommande titeln.
– Vi har inte kommit så långt, men vi är i produktion och vi är nöjda med hur vi ligger till, säger han och fortsätter:
– Vi vet att med det här stora varumärket så behöver vi göra något som vi kan vara stolta över, och som ger fansen vad de förväntar sig, säger han.
Även om Machinegames vuxit en del på senare tid innebär satsningen att förstapersonsskjutarserien "Wolfenstein" får vänta. Serien är tänkt som en trilogi, där spelare fortfarande väntar på den avslutande delen.
– Vi vill verkligen säkerställa att vi någon gång levererar den tredje delen. Med det sagt så är det ett långsiktigt mål. Med fokuset på Indiana Jones har vi tagit en paus från "Wolfenstein". Vi vet inte hur lång den blir, säger han.
Höga förväntningar
Sedan Microsoft köpte upp Zenimax är den svenska studion en av drygt 20 förstapartsstudior som ägs av den amerikanska teknikjätten. Och förväntningarna är stora från de nya ägarna, berättar Matt Booty, chef för Microsoftstudiorna, i en intervju med TT.
– Det är en väldigt stort varumärke, och en välkänd rollfigur. De har utmaningen att utveckla något nytt och fräscht, och Indiana Jones-fans har förväntningar om vad de vill se.
Att Microsoft ville köpa Zenimax för 7,5 miljarder dollar slog ned som en bomb i höstas. Nu är köpet genomfört, men "ett berg av arbete" återstår i sammanslagningen. Enligt Booty var det en kombination av långsiktigt samarbete och vänskap mellan personer i ledarskapet som ledde fram till uppköpet.
– Jag vet inte om det var någon särskilt tidpunkt (som blev avgörande). Man börjar prata om det, och sedan så börjar man prata mer seriöst, och till slut så verkar det vettigt att gå vidare mer formellt, säger han.
Jagar inte genrer
Med sina drygt 20 spelstudior kan Microsoft fylla bolagets prenumerationstjänst Game Pass med en hel del material. Enligt Booty har man inte aktivt jagat bolag som är berömda för vissa genrer.
– Vi är hemma när det gäller västerländska rollspel. Vi har ringat in del delen av marknaden väl med Bethesda, Inxile och Obsidian säger han med ett skratt.
Han utesluter däremot inte att det kan bli en strategi framöver. Hittills har det dock mest handlat om att samla rätt människor, grupper och idéer.
– Då spelar det nästan ingen roll vilken sorts spel de gör, säger han.
Analytiker har lyft fram att teknikdelande är något som Microsofts interna studior kan dra nytta av efter uppköpen, liksom moderbolaget Microsofts tekniska kunnande. Booty håller med.
– En bra sak med att vara en del av Microsoft är att vi kan få tillgång till teknik som (molnplattformen) Azure. Där är (flygsimulatorn) "Microsoft flight simulator" ett bra exempel. Och (actionspelet) "Gears of war 5" använder AI för att matcha spelare online som togs fram med Microsofts forskningsavdelning. Planen är att allt det här ska bli tillgängligt för Zenimaxstudiorna, det är upp till dem, säger Booty.
Teknikutbyte redan i dag
På samma sätt kan Microsofts övriga studior få nytta av exempelvis Bethesdas supersnabba spelmotor Id Tech.
– Men spel är så komplexa i dag, det kan handla om strategier om hur ofta du ska uppdatera dina livetjänster som "Elder scrolls online" eller hur man får en spelgemenskap engagerad som i "Minecraft" eller "Sea of thieves", säger Booty.
För Machinegames del säger Jerk Gustafsson att bolaget redan i dag använder en hel del Microsoftägd teknik, som 3D-fysikbolaget Havok, och optimeringsbolaget Simplygone i Linköping. Han hoppas på att få mer kontakt med övriga studios.
– Det vore skoj att få prata dem på Mojang till exempel, som också är en del av den lokala scenen, säger han.
TT: Är Microsoft är nöjda med uppköp nu efter den senaste årens aggressiva förvärv?
– Jag kan inte kommentera framtida köp, men vi ser fram emot att växa, säger Matt Booty.