Hej Vinterland genom alla tider
Vinterland Norrköpings konstmuseum 26 nov - 7 jan
Korgförsäljare. De kom uppifrån, från Dalarna kanske, och sålde sina korgar. Konstnären är okänd, målningen från 1800-talet och den tillhör Länsmuseet. En ganska liten målning men med stark känsla.
Foto:
Konst
Vinterland bjuder in med gnistrande kyligt blå, nämligen Olle Kåks prickar från 70-talet.
Men mittemot brinner det av eld och värme, även om motivet är midvinter och det handlar om ett kyrkobesök med slädar och gott om snö. Det är Kilian Zoll och och Marcus Larsons Färden till julottan (till Åtvids gamla kyrka) som tillhör den skara av "düsseldorffare" som med synbar längtan till hemlandet berättade om nordiska seder och bruk. Flera av dem visas här.
Vinterland är Konstmuseets senaste sammanstställning för att visa några av sina dyrgripar, men för det har också krävts benäget bistånd från Länsmuseet som generöst lånat ut passande verk.
Vinter från 1500-talet till 200-tal, det börjar med en okänd holländares Vinterlandskap från 1578 till Leendert Ouwerbeck från samma område som visar hockeyspel (!) på isen och är för övrigt en utsökt folklivsskildrare. Han var verksam till början av 1800-talet.
Ett 40-tal målningar, teckningar och grafik visas. Kerstin Holmer på Konstmuseet berättar att det var holländarna som började med vinterskildringar och de blev allt vanligare under 1600-talet. Utställningen har befriats från pedagogisk kronologi, bilder har ställt samman på ett mycket vackert sätt för att de är vackra eller kommunicerar på ett speciellt vis.
Flera av de tidiga konstnärerna är okända, men har olika kvaliteter och berättelser. Det är roligt att möta vår gamle Fritz von Dardels Slädparti med sitt frodigt inbäddade par i akvarell eller John Bauers söta sagosnirklar (Vinternatt med fackelbärare) eller få försjunka i de människor som dansar runt granen i Gustaf Brusewitz studie. En Fahle, en Delden, välkända för norrköpingsborna. Birger Strååt och Albert Sjöström, han visar hela sim kompisgäng av målare på promenad året 1950, vi känner igen Strååt, Dahlström, Sjöström själv, Harry Carlsson och Fahle.
Den mjukaste torrnålen får berätta om Stockholm en kall vinternatt, en bild från Stortorget av Gustaf Isander, lika känslig som Folke Gullbys vinterbild från 1942 eller falugrafikern Norsbo med sin syn på Stockholm.
En kvinna, Anna Nordenskiöld, är den som starkast representerar den förenklade framställningen, mot det abstrakta.
Det här är konst nära dig, berättande bilder som dessutom är lysande exempel ur konsthistorien.
Olle Schmidt från Linköping avslutar med sin svala vinterpromenad, ett meddelande från förra året.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!