Hårdrockarna i Entombed tar plats på Operans scen

Vad har hårdrock gemensamt med opera? Mycket menar scenkonstnären Carina Reich. Hårdrock kan vara rak, dramatisk och känslomässig liksom mycket av operamusiken. På Kungliga operan kombineras nu för första gången tung hårdrock med tåspets.

Entombed och sångaren L-G Petrov intar Kungliga operan.
FOTO: PRESSENS BILD

Entombed och sångaren L-G Petrov intar Kungliga operan. FOTO: PRESSENS BILD

Foto:

Kultur och Nöje2002-02-15 00:00
Inte ens en döv kan undgå att höra. När ett av Sveriges mest erfarna och även mest upphöjda hårdrocksband börjar spela känns vibrationerna ända in i märgen.
Entombed intar som första hårdrocksband i världshistorien Kungliga operan och till bandets premiärrepetition har också ovanligt många av Operans anställda tagit sig till salongen, även skyddsombudet.
Dansare i repetitionskläder ser förväntansfullt mot orkesterdiket. Likaså balettchefen. Någon viskar att det måste vara rekord i nyfikenhet från det egna huset. Operapubliken ska för första gången få med sig öronproppar vid insläppet och kanske kan någon få för sig att Operans uppsättning av performancekonstnärerna Bogdan Szybers och Carina Reichs moderna hårdrocksbalett är att likställa med cross-overmatlagning på gränsen.

<b>Tummen upp</b>
Men Entombeds råa tongångar gör sig bra mot röd sammet och guld. Tåspetsen blir kraftfull redan denna första gång, och balettchefen Petter Jacobson gör tummen upp när han passerar musikerna som andas ut i personalrestaurangens rökrum efter repetitionen:
- Vi har spelat i London med Ozzy Osbourne och Black Sabbath, men det här är värre. Det var fruktansvärt nervöst, erkänner trummisen Peter Stjärnvind.
De blev kontaktade av Bogdan Szyber och Carina Reich för ett och ett halvt år sedan och visste först inte riktigt vad de skulle tro.
- Först trodde vi det var "Dolda kameran" eller så.
Sångaren L-G Petrov spelar även ett pianostycke på flygel och är den stunden ensam på scenen tillsammans med en danssolist. Han säger sig ha haft problem med sömnen natten före. Operascenen skiljer sig mycket från konsertsalarna de är vana vid. Publiken är nykter, sittande och tyst. Entombed måste också tänka på dansarna.
- Vi måste slöa ner lite och inte bli för exalterade när vi spelar. Tänka mer vuxet, säger Peter Stjärnvind.

<b>Lika ondskefullt</b>
Overklighet är ledordet för danskvällen som består av fyra baletter varav Entombed spelar i finalen, "Unrealestate", som fått ge namn till hela föreställningen. Szyber och Reich, som inte är danskoreografer, har heller inte försökt utveckla något dansspråk utan istället komponerat en helhet av danskombinationer, musik och närmaste surrealistisk scenografi i starka fäger.
Entombeds musik kommer i huvudsak från de senaste skivorna; Carina Reich och Bogdan Szyber har visserligen valt ut låtar bandmedlemmarna själva inte spelat särskilt ofta under sina livespelningar, men vana Entombedfans lär känna igen sig.
- Hela upplägget är ondskefullt, det är inga glada tongångar, absolut inte, säger gitarristen Ulf Cederlund.
Ingen av dem hade satt sin fot på Operan tidigare. Ulf Cederlund hade inte kunnat föreställa sig hur Kungliga operabalettens dansare skulle röra sig till deras musik:
- Jag blev väldigt paff, förbryllad. Det var häftig att se. Sen är det ju roligt att se vad andra jobbar med. Själv har vi ju spelat och det kan vi ju.
<B>Fakta/"Unrealestate"</B>
- Ny helaftonskväll med Kungliga baletten bestående av fyra baletter: "Annonciation" av den albanske koreografen Angelin Preljocaj; "Moszowski vals" av ryssen Vasilij Vainonen, "Scenes de balett" av Sir Frederick Ashton till musik av Stravinskij; "Unrealestate" av scenkonstnärerna Carina Reich och Bogdan Szyber. Premiär på Operan i afton. Ett förhandsprov ges på Grammisgalan i teve kvällen före.
- I Entombed spelar Petter Stjärnvind (trummor), L-G Petrov (sång och piano), Jörgen Sandström (bas), Ulf Cederlund (gitarr) och Alex Hellid (gitarr).
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!