Marie Selander
Inte riktigt lika viktigt?
Om kvinnliga musiker och glömd musik
Gidlunds
Det är män som skrivit om musik. Skrivit om manliga musiker. Och vad gjorde kvinnorna medan den musikhistorien skrevs?
"Jo, vi spelade, komponerade, födde barn, turnerade, bar instrument, startade projekt, spelade in skivor, gick till dagis, sökte pengar, slängde in tvätt, repeterade och kände i hela kroppen att vi var en del i hela skeendet."
Så säger Marie Selander i denna innehållsrika bok om kvinnornas musikhistoria.
Som sångsolister har kvinnor firats, men som instrumentalister har de glömts bort hur skickliga de än varit. I Svensk jazzhistoria från 1985 nämns 800 personer varav 31 kvinnor.
När man aldrig hört en kvinnlig jazzgitarrist blir man nyfiken på Memphis Minnie om sägs vara suverän på både gitarr och sång. Och jag skulle också vilja höra svenska jazzbassister som Siw Karlén och Harriet Lundin.
Kvinnor är mest kända som refrängsångerskor. Under 1930-talet blev det populärt med sångerska i dansorkestrar. Men utseendet var viktigare än den vokala förmågan, säger Selander.
Kvinnliga pianister kunde få jobb på biografer när stumfilmerna kom i början på 1900-talet, men de behövdes inte längre när ljudfilmen kom. Sen fick vi radio och grammofon och minskat behov av levande musik.
Men kvinnorna fortsatte spelandet. Några hade tidigt tvingats klä ut sig till män för att kunna framträda. Maria Johansdotter, född 1683, spelade nyckelharpa och fiol på krogar i Stockholm klädd till man med namnet Magnus Johansson.
Mari Selander trodde att Gurli Bergström var man, hon som kallade sig Kai Gullmar och gjorde 500 låtar utan att kunna noter.
Kvinnornas musikhistoria har många säregna öden. En fransyska var så duktig på trummor att hon kunde hålla sin bebis på vänstra armen och sköta vispar och pinnar med den högra.
Svenska jazzsångerskor har blivit kända: Alice Babs, Sonya Hedenbratt, Nannie Porres, Monica Zetterlund. Men svenska kvinnliga instrumentalister har jag sällan fått veta något om. Här finns de - och de framstående utländska också - i denna märkliga bok av en musiker med erfarenhet från ett snart 50-årigt musikliv.