Här går rymdtåget med hela Kulturskolan

Temat är rymden. På Rambodalskolan har barnen i klass 2-3 a redan samlat massor av kunskaper. De talar kunnigt om planeter, solsystem, asteroider, kometer och månar. Fyra koncentrerade dagar med Kulturskolan låter barnen helt och på alla sätt ägna sig åt ämnet.

Måns Ahlin är bildlärare och framför honom växer planeterna fram - planeter är faktiskt inte alldeles runda, påpekar eleven Stefan sakkunnigt. Här är gruppen delad, hanterlig och bevisligen högst kreativ.
FOTO: ROBERT SVENSSON

Måns Ahlin är bildlärare och framför honom växer planeterna fram - planeter är faktiskt inte alldeles runda, påpekar eleven Stefan sakkunnigt. Här är gruppen delad, hanterlig och bevisligen högst kreativ. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto:

Kultur och Nöje2002-02-07 00:00
I ett av de två klassrummen pågår eurytmi och alla 20 barnen sjunger Nu går rymdfärjan och så hänger den ena efter den andra på. Snart ska det bli dramatiserad saga med Sara och Lotta.
I det andra rummet är det bild med Måns Ahlin som lärare. Efter en kort introduktion är alla snart igång. Arbetsmaterial är papier maché, färg, klister, ballonger som är underlag för att göra planeter och silkespapper. Ett helt solsystem är målet.
Men vilken sol, undrar Måns, och vilken måne. Man måste vara överens och här ser vi flera goda exempel på samarbete och nyfiket intresse. Barnen känner de här pedagogerna, förra året gjorde man ett projekt om stenåldern.

<b>Guldgäster</b>
- Det här är guld! säger Terese som jobbar i klassen. Vi förbereder oss innan, dels kommer vi överens om ett ämne, så får barnen tankar och idéer och så arbetar lärarna så att alla ämnen integreras. Fem veckor använder vi för det här temat. Alla barn får dom med sig. Det är helt underbart!
- Vi kommer ju lite som jultomtar, säger projektledaren Kenneth Holmberg. Så vi får ju ett positivt bemötande.
Kulturskolan i Norrköping är det riktiga namnet på det som nu är fyra pedagoger varav en projektledare. De har kontor på Marieborg folkhögskolas hus i stan, men det är den rörliga verksamheten ute i skolorna i södra kommundelsnämnden och på Vikbolandet som räknas.
Kenneth Holmberg säger att Kulturskolan står på tre ben. Det är dels att integreras i grundskolan, dels att gå in i fritidsverksamheten, fast då handlar det om avgifter för kurser och det tredje är att samarbeta med andra kulturinstitutioner.

<b>Kontakter i södra</b>
- Nu är vi ett resultat av "Wärnerssonpengarna" eller kanske det ska heta Öst-rospengarna? Målet där var att det skulle finnas fler pedagoger i skolan och eftersom mitt kontaktnät finns i det här området så blev det här vi jobbar.
Den här extra resursen ska inspirera och stimulera och visa på alternativa sätt att undervisa, det handlar om att man kan lära på flera sätt.
1,5 miljoner har det här teamet att röra sig med. Anknytningen till Musikskolan är stark. Så stark att 2003 kommer verksamheten att ingå och få namnet Kulturskolan i Norrköping.
- Jag är numera med i ledningsgruppen och i fortsättningen vill vi ha mer praktiskt utbyte med musiklärarna men också med Campus. Där har dom just aldrig haft med barn att göra så intresset är stort därifrån.

<b>Intensiv rymd</b>
En hel vägg i en av salarna täcks av intensiva målningar. Här är rymden och enligt Måns har barnen samarbetat på ett nytt sätt.
- De får bara använda en färg i taget, de ska använda hela det stora pappret. I den här åldern ägnar man sig ofta åt detaljer och tecknar smått, det går inte här. Dessutom lär de sig att se det abstrakta, och att arbeta i grupp och det är ju inte så lätt, varken för barn eller vuxna.
Åtta dagar per år kan kulturskolan komma till en skola. På Rambodal har man valt att dela upp använda resurserna på höst och vår. Från kulturskolans sidan utvärderas det som händer och man är inriktad på att prova sig fram. Allt i kulturväg ska kunna användas, film, dans, drama, musik och bild.

<b>Fler grupper</b>
Behov av mer pengar kommer säkert att höras i framtiden.
- Nu har vi 1,5 miljoner, säger Kenneth Holmberg, och det räcker för den verksamhet vi har med 1 500 barn det här läsåret. Men för att utveckla verksamheten behövs mer pengar. En dröm är att det ska finnas ett lag med fyra pedagoger i alla rektorsområden i kommunen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!