HÀr gÄr rymdtÄget med hela Kulturskolan
Temat Àr rymden. PÄ Rambodalskolan har barnen i klass 2-3 a redan samlat massor av kunskaper. De talar kunnigt om planeter, solsystem, asteroider, kometer och mÄnar. Fyra koncentrerade dagar med Kulturskolan lÄter barnen helt och pÄ alla sÀtt Àgna sig Ät Àmnet.
MÄns Ahlin Àr bildlÀrare och framför honom vÀxer planeterna fram - planeter Àr faktiskt inte alldeles runda, pÄpekar eleven Stefan sakkunnigt. HÀr Àr gruppen delad, hanterlig och bevisligen högst kreativ. FOTO: ROBERT SVENSSON
Foto: Fotograf saknas!
I det andra rummet Àr det bild med MÄns Ahlin som lÀrare. Efter en kort introduktion Àr alla snart igÄng. Arbetsmaterial Àr papier maché, fÀrg, klister, ballonger som Àr underlag för att göra planeter och silkespapper. Ett helt solsystem Àr mÄlet.
Men vilken sol, undrar MÄns, och vilken mÄne. Man mÄste vara överens och hÀr ser vi flera goda exempel pÄ samarbete och nyfiket intresse. Barnen kÀnner de hÀr pedagogerna, förra Äret gjorde man ett projekt om stenÄldern.
<b>GuldgÀster</b>
- Det hÀr Àr guld! sÀger Terese som jobbar i klassen. Vi förbereder oss innan, dels kommer vi överens om ett Àmne, sÄ fÄr barnen tankar och idéer och sÄ arbetar lÀrarna sÄ att alla Àmnen integreras. Fem veckor anvÀnder vi för det hÀr temat. Alla barn fÄr dom med sig. Det Àr helt underbart!
- Vi kommer ju lite som jultomtar, sÀger projektledaren Kenneth Holmberg. SÄ vi fÄr ju ett positivt bemötande.
Kulturskolan i Norrköping Àr det riktiga namnet pÄ det som nu Àr fyra pedagoger varav en projektledare. De har kontor pÄ Marieborg folkhögskolas hus i stan, men det Àr den rörliga verksamheten ute i skolorna i södra kommundelsnÀmnden och pÄ Vikbolandet som rÀknas.
Kenneth Holmberg sÀger att Kulturskolan stÄr pÄ tre ben. Det Àr dels att integreras i grundskolan, dels att gÄ in i fritidsverksamheten, fast dÄ handlar det om avgifter för kurser och det tredje Àr att samarbeta med andra kulturinstitutioner.
<b>Kontakter i södra</b>
- Nu Ă€r vi ett resultat av "WĂ€rnerssonpengarna" eller kanske det ska heta Ăst-rospengarna? MĂ„let dĂ€r var att det skulle finnas fler pedagoger i skolan och eftersom mitt kontaktnĂ€t finns i det hĂ€r omrĂ„det sĂ„ blev det hĂ€r vi jobbar.
Den hÀr extra resursen ska inspirera och stimulera och visa pÄ alternativa sÀtt att undervisa, det handlar om att man kan lÀra pÄ flera sÀtt.
1,5 miljoner har det hÀr teamet att röra sig med. Anknytningen till Musikskolan Àr stark. SÄ stark att 2003 kommer verksamheten att ingÄ och fÄ namnet Kulturskolan i Norrköping.
- Jag Àr numera med i ledningsgruppen och i fortsÀttningen vill vi ha mer praktiskt utbyte med musiklÀrarna men ocksÄ med Campus. DÀr har dom just aldrig haft med barn att göra sÄ intresset Àr stort dÀrifrÄn.
<b>Intensiv rymd</b>
En hel vÀgg i en av salarna tÀcks av intensiva mÄlningar. HÀr Àr rymden och enligt MÄns har barnen samarbetat pÄ ett nytt sÀtt.
- De fÄr bara anvÀnda en fÀrg i taget, de ska anvÀnda hela det stora pappret. I den hÀr Äldern Àgnar man sig ofta Ät detaljer och tecknar smÄtt, det gÄr inte hÀr. Dessutom lÀr de sig att se det abstrakta, och att arbeta i grupp och det Àr ju inte sÄ lÀtt, varken för barn eller vuxna.
à tta dagar per Är kan kulturskolan komma till en skola. PÄ Rambodal har man valt att dela upp anvÀnda resurserna pÄ höst och vÄr. FrÄn kulturskolans sidan utvÀrderas det som hÀnder och man Àr inriktad pÄ att prova sig fram. Allt i kulturvÀg ska kunna anvÀndas, film, dans, drama, musik och bild.
<b>Fler grupper</b>
Behov av mer pengar kommer sÀkert att höras i framtiden.
- Nu har vi 1,5 miljoner, sÀger Kenneth Holmberg, och det rÀcker för den verksamhet vi har med 1 500 barn det hÀr lÀsÄret. Men för att utveckla verksamheten behövs mer pengar. En dröm Àr att det ska finnas ett lag med fyra pedagoger i alla rektorsomrÄden i kommunen.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!