Han gav namn åt verkligheten
Jag minns hur texterna av Olof Lagercrantz i Dagens Nyheter i början 1970-talet grep tag. Säkert först därför att han helt enkelt uttryckte åsikter som var i linje med mina egna. Känslan av att det vädrades ut på DN. Lagercrantz öppnade fönstret och släppte in en värld där arbetare visade sig finnas och fick en röst. En värld där det fanns kritik mot apartheid och imperialism.
Olof Lagercrantz. DNs röst, alltid spännande, även om det blev fel ibland. Foto: Lütfi Özkök
Foto:
Nog drog Lagercrantz fel slutsatser ibland. Rätlinjiga skribenter som aldrig trampar fel finns det gott om. Hopplöst tråkiga är de också. Olof Lagercrantz var aldrig rätlinjig eller tråkig. Den här nästan 600-sidiga samlingen gör just det verkligen uppenbart.
Visst var skildringarna från Maos Kina väldigt godtrogna. Det finns en del i boken som är så typiskt knutet till tidsandan.
"Men varje skribent har rätt att bli betraktad i ljuset av det opinionsmässiga läge han skrev", kommenterar han själv i en intervju i boken. Utan honom hade inte landets största morgontidning öppnat spalterna för t ex Peter Weiss, Jan Myrdal och Sara Lidman som fick ge den nödvändiga motbilden av Vietnamkriget. Lagercrantz var en modig publicist som tog strid mot tidningsstyrelsen i avgörande lägen.
Politik och litteratur går ihop för den som ska sammanfatta honom. Men man ska inte förminska honom till en litteraturintresserad politisk journalist. Han började ju som kritiker och hans insatser där går knappast att överdriva.
Han har tagit många i handen och lett oss in i böcker vi nog annars inte öppnat. Utan Olof Lagercrantz är jag inte säker på att jag läst August Strindberg eller Joseph Conrad så självklart i ungdomen. Lagercrantz berättade om en litteratur som skulle betvinga döden, som gav verkligheten namn.
Dagboksanteckningar m.m.
Olof Lagercrantz
Kommentarer och urval: Niklas Nåsander
Dagboksurval: Richard Lagercrantz
Karneval