Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hallå där . . .

...Roland Hjort, designer och grundare av Whyred, som utsetts till Årets designer på Elle-galan efter att ha varit nominerad två gånger tidigare.

Roland Hjort Foto: Elle

Roland Hjort Foto: Elle

Foto:

Kultur och Nöje2007-01-27 06:00
Hur känns det att äntligen vinna?
- Jättebra. Självklart har det varit lite surt när man suttit där och priset gått till någon annan, men samtidigt skönt att slippa hålla tal, ha ha. Det kom jag inte undan den här gången...
Är det ett viktigt pris?
- Ja, det betyder mycket för märket och våra kunder och butiker runt om i Sverige, men framförallt är det kul att få uppmärksamhet när man hållit på ett tag.
Kan du beskriva Whyreds designfilosofi?
- Under de åtta, nio år som vi hållit på har det alltid funnits en röd tråd. En känsla av personlighet och ödmjukhet i märket som jag tycker är superviktig. Nyckelorden är enkelt, modernt och vardagsfint.
Vad inspirerar dig?
- Jag har alltid gillat modstilen. Killen som klär sig lite gubbigt. Du vet klassisk Harrington-jacka, smala byxor, loafers och en större parkasliknande jacka.
Hur ser vårens och sommarens kollektion ut?
- Smalt kontra volym på kill. Korta byxor, mer volym på jackorna och mycket grått och svart. På tjej är det mycket kroppsnära plagg, nästan lite catsuit, men också a-linjeplagg och volym.
- Det handlar mycket om en lek med silhuetten nu. Vi har till exempel utvecklat en sneaker som är så där lite 90-talsstor och klumpig.
Vad ser du i framtiden för Whyred?
- Vi har precis öppnat eget i Danmark och Frankrike och kommer att satsa superhårt där. Vi vill växa mer utomlands och försöka förtydliga budskapet om en ödmjukhet och personlighet ännu mer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!