Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Guld och pärlor, organza och säckväv

TUSEN NÅLSTICK är det samlande namnet för Stadsmuseets broderiutställning som utspelar sig på många plan, både bildligt och bokstavligt.

Medlemmar i broderiakademin har gjort bokomslag i massor som pryder väggar i Stadsmuseets café.

Medlemmar i broderiakademin har gjort bokomslag i massor som pryder väggar i Stadsmuseets café.

Foto:

Kultur och Nöje2005-09-16 06:00
Från ett mästarstycke, över gesällprover, via den flödigt broderande Helga Henschen, tätt med bidrag från föreningen Brak som betyder Broderiakademin och så många humoristiska inslag i de fasta hantverksutställningarna. Att leta och finna själv.
Färgerisalen visar alla praktnummer. Nio konstnärer får utrymme och visar tillsammans en skönhet och uppfinningsrikedom som ger glädje; både ifråga om att finna material, från organza till jute, och att uttrycka känslor som man inte i första hand förbinder med broderi. Ende mannen, Petter Hellsing har gjort en installation som visar en hemlös situation, ställer frågor och hamnar i rätt sammanhang med att sy upp graffititaggar från "lägret" på en gammal stoppad stol.
Solenergi utgår från ytor som fotograferats på Venedigs gator. I 25 delar visar Malin Lager vad man kan göra med maskinsöm och djupa kunskaper. Att det fortfarande är kyrkan som kan beställa arbeten av brodöser märks, mästarstycket är utfört av Margareta Djoos, ett bårtäcke som tillhör ett församlingshem i Mora. Men här finns vippande kjolar också, så fint arbetade och med de små pärlor som man ser i många olika verk. Flirt och Finkjol visas av Sofia Lindblom från Borensberg. Högtidliga skönheter är tre försvinnande tunna brudkronor av Anett Wickerfält, metallorganza heter materialet och förebilderna kommer från medeltida Madonnaskulpturer.
Smycken som tunn luft, broderade vepor med sagomotiv, guldtrådar som spinner runt kupoler eller växtlighet och collage av överraskande slag, ibland mer sömnadskonst än vad man kallar broderi. Men tillsammans blir det berikande skönt, som en skattkammare att låta sig inspireras av.
En gammal klenod från Konstmuseet har lånats ut, Anna Casparssons Sagan om Guldäpplena från 1935.
Helga Henschens hopsydda linnedukar med broderad text om broderi som motstånd, för kvinnokraft och för det fria skapandet bortom mallar och mönster och kanske sylektioners tyranni, glöder i röd eld från pannrummet, en kampdikt i kedjestygn (är det nog!).
BRAK, de mångas salong, är en trappa upp. Här är allt ordentligt hanterbart men också här alldeles fullt av idéer att njuta av. Det är här publiken får vara med och tävla, från kulturnatten är det möjligt att lägga sin röst på den som ska få årets Guldnål. Tävlingen avgörs när BRAK har sitt stora riksmöte i Norrköping i oktober. Verken är av anonyma brodöser.
Årets tema för alla dessa flinka medlemmar är Strömmar och det ger både stort utrymme för tolkning och öppnar för vattnets blå som man kan se i restaurangdelen på museet där mängder av skrivböcker har fått sina rikt arbetade omslag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!