Han skriver om glögg och pepparkakor, om Jonas Alströmer och potatisen, och om hur Oden, med sina korpar kommer till hans hjÀlp nÀr han pÄ den sjunde dagen av lidande kedjad kryper fram över golvet.
Under sina Är i Göteborg sÄg historikern Gui Minhai statyn av den svenske potatisivraren pÄ Lilla Torget och för kinesiska lÀsare har han ocksÄ skrivit en bok om skandinavisk mytologi.
"Jag ritar en dörr pĂ„ vĂ€ggen med fingret" heter den nyutgivna diktsamlingen och en av dikterna har fĂ„tt titeln "Min konung â till Carl XVI Gustav". I den beskriver Gui Minhai ett hem dĂ€r han var makalöst rik, dĂ€r han bĂ„de fick rösta och ha en kung vars "vĂ€nliga integritet" liknas vid en hundraĂ„rig tall medan poeten sjĂ€lv, ett förĂ€ldralöst barn, i "frihetens, kĂ€rlekens och styrkans nationalpark" fĂ„tt vĂ€xa till "fullvuxen Ă€lg".
FörlÀggaren Martin Kaunitz fick dikterna av Gui Minhais dotter och bestÀmde sig genast för att publicera.
ââDet finns vĂ€ldigt mycket Ă„ngest, rĂ€dsla och skrĂ€ck under de hĂ€r bilderna. Det Ă€r som att han tröstar sig med bilderna frĂ„n Sverige, hur det en gĂ„ng var och hur det kan bli igen. Det Ă€r hjĂ€rtskĂ€rande samtidigt som det i dikterna ocksĂ„ finns ett inneboende trots, ett motstĂ„nd.
Elva dikter till dottern
Gui Minhai, som i februari i Är dömdes till tio Ärs fÀngelsestraff i Kina, överlÀmnade dikterna till sin dotter Angela Gui 2017. Hans tvÄ första Är i fÀngelse hade dÄ bytts till en, skulle det visa sig, kort period av kommunarrest vilket gjorde att han kunde ge elva dikter till sin dotter med instruktionen om att de skulle publiceras.
"NÀr han gav mig dikterna sa han att han förstÄtt varför de han skrivit tidigare inte blivit bra. Jag behövde hitta min röst, sa han. Och visst Àr det mÀrkligt att han skulle hitta den dÀr han gjorde, att en institution tÀnkt att krossa i stÀllet kan förÀdla", skriver hon i förordet.
ââDet Ă€r Angela som har fĂ„tt bestĂ€mma detta, men vi ser tydligt att det man bör göra nĂ€r en författare sitter fĂ€ngslad för sina texter Ă€r att prata om det och göra vĂ€rlden uppmĂ€rksam pĂ„ att orĂ€tt har begĂ„tts. Det lilla som sipprar in till personen som sitter inspĂ€rrad, det kan vara ett vykort eller en viskning om att de dĂ€rute kommer ihĂ„g dig, det kan rĂ€dda liv, sĂ€ger Martin Kaunitz.
Sveptes in i krutrök
FrÄn Hongkong hade Gui Minhai under mÄnga Är givit ut och sÄlt böcker kritiska mot den kinesiska regimen nÀr han hösten 2015 försvann under en vistelse i Thailand. En av dikterna handlar om hur berÀttarjaget utsÀtts för slag och sparkar pÄ Mekongfloden, vilket enligt Kurdo Baksi, som har skrivit diktsamlingens efterord, kan tolkas som en berÀttelse om hur Gui Minhai greps och fördes bort.
"NÄgra böcker om sexskandaler" har utlöst ett krig med soldater och örlogsfartyg, skriver han i en dikt. "PÄ vÀg hem efter att ha handlat mat sveptes jag in i krutrök".
ââDet Ă€r ganska fantastiskt att han lyckats skriva och fĂ„ ut den hĂ€r diktsamlingen, sĂ€ger Magnus Fiskesjö, verksam vid Cornell University och pĂ„ 1980-talet kulturattachĂ© vid svenska ambassaden i Peking.
ââDen visar att Kina inte kan bestĂ€mma allting. Det kan ocksĂ„ tyvĂ€rr vara sĂ„ att myndigheterna i Kina drar slutsatsen att "vi skulle aldrig lĂ„tit honom sitta i husarrest", fortsĂ€tter Fiskesjö som konstaterar att missnöjet nu jĂ€ser i Kina ocksĂ„ över hur regimen har hanterat coronapandemin.
ââFör mig Ă€r det moralisk bankrutt att försöka stĂ€nga ner det fria ordet pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet. Det visar hur rĂ€dda och svaga de Ă€r, det enda vapnet de har Ă€r brutalt vĂ„ld. FrĂ„gan Ă€r bara hur lĂ€nge kan de hĂ„lla pĂ„ sĂ„ hĂ€r, utan att det blir ett motstĂ„nd och kritik Ă€ven inne i Kina?