Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Glamour, glitter och burleska damer

Kultur och Nöje2012-02-27 23:08

100 % Dragshow

Skandiateatern

Chopp events

Anders Håkansson, Carina Perencranz, Pontus Helander, Agnes Thorell

Markus Fyrberg och Morgan Svensson.

Mask/smink: Sara Persson/Alexandra Montegro

Kostym:Ahn Dao, Carina Perencranz

Glamour, glitter och burleska damer och herrar intog i fredags Skandiateatern scen med dinnershowen 100 % Dragshow. Lokalen fylls av en förväntansfull publik som kommit för att kittlas och underhållas med mat och dryck. Spänningen stiger i rummet när ljuset släcks och musiken börjar dunka i tunga rytmer. Fram träder en färgsprakande kvartett sexiga queens som med sång och dans inleder första akten. Publiken hänger med direkt genom att rop och applåder.

Showen består av sång, dans, musik och humoristisk dialog som driver med personer inom svensk musik. Första akten är något av tantsnuskbuskis med låtar som dialog. Här dyker Carina Perencranz upp till publikens jubel som en spanjor som ska tillfredställa de chartrande damerna och Agnes Thorell dansar snyggt som flirtig flygkapten. Teamet bakom showen visar sitt samarbete genom att leverera en levande show med vackra kostymer och medryckande musik. De medverkande är väl maskerade och något av charmen är att man inte vet vem som är vem, men de har alla sin speciella karaktär fast rollerna växlar. Det som är nytt med showen är att den presenterar män som spelas av kvinnor, för dragshow har ju dominerats av män i kvinnokläder. 100 % Dragshow försöker ändra på detta genom att låta två kvinnor ta plats som män på scenen och samspela med män som kvinnor. Det fungerar delvis, men kvinnorna lyckas aldrig äga scenen och samspelet med den dominerande kvartetten dragqueens är något buskisaktig med klappar på rumpan och sexuella anspelningar. Musiken är en blandning av pop, dancehall, schlagermedleys och cabaretmusik vilket gör att alla kan hitta något att sjunga med i. Omväxlande får vi se playbackuppträdande men mest är det livesång som bitvis håller mycket hög klass. Anders Håkansson, som också är showdoktor och korreograf, sjunger bra och gör träffsäkra porträtt av både Lena Philipsson och Caroline af Ugglas. Dialogen mellan schlagerdrottningarna i andra akten består av rader ur schlagerdängor och det känns som något man sett och hört förut. Men publiken jublar och skrattar igenkännande och finalen i tredje akten lyfter showen till proffsnivå med både sång och dans i cabarétstil. 100 % dragshow är hundra procent nöje.

Malin Ringdahl

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!