Gåtor som vrenskas

HELMTRUD NYSTRÖM
Måleri, grafik
Konstforum

Helmtrud Nyströms Snöman. Man börjar börjar undra hur Snömannen kan vara ute på sommaren och har han något med ryttarna att göra?

Helmtrud Nyströms Snöman. Man börjar börjar undra hur Snömannen kan vara ute på sommaren och har han något med ryttarna att göra?

Foto:

Kultur och Nöje2005-10-01 06:00
Helmtrud Nyströms värld är befolkad med djur. Om det går att säga så? Det finns folk också, men de lever nära de andra, fåglarna, hararna, renen, svanen och allt vad de är. Människor och djur, det blir myter det, särskilda sagor, hänvisar till ett berättande som kanske inte finns längre, inte i vår värld och tid.
Helmtrud Nyström är tillbaka, nu över hela Konstforum, med måleri, etsningar och någon blandform. Någon kanske minns att hon visades här för drygt tio år sedan, dessutom på 70-talet. Konstnären från Lund har funnits med ett tag.
Den här bildvärlden är fylld av gåtor, man kan gå in i berättelser, men lämnas ofta där, man kan till och med skrämmas. I de kalla skogarna är det saker som pågår och det handlar inte om trygghet, mer om utsatthet. Det ger givetvis ökad spänning, men bilden är i sig, det är slut där.
Den som söker tröst kan möjligen finna det i grafiken, där är tonen ljusare och mjukare, men det mystiska är förstås närvarande där också. Det finns en väntan, osynliga signaler mellan aktörer. Man kan känna sig lite utanför.
Eller kliver man på, tar tag i det som går, i En frukost hittar vi den kända grupperingen från konsthistorien, visst är den förvrängd, men det känns som en utsträckt hand.
Inne bland träden är det nog någon som mördas, eller är det vår tillvänjning vid våldet som ger associationen. Det blir ett steg till.
Det kan bli en givande vandring, det kan bli en återvändsgata men också något som ger nya ingångar, breddar erfarenheten. För ingenstans hittar man "illustrationer" bilder som lägger sig snällt tillrätta. Helmtrud Nyström vrenskas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!