Gamla stadsbilder nu i färg

Gamla bilder av Norrköping - nu i färg!
Stadsmuseets Anders Karlin blev nyligen lite hjärtklappning av en uppgift på Tekniska museets hemsida. Där hade man hittat några hundra så kallade autokromer. Till sin förtjusning blev det massor av träffar på ordet Norrköping.

Vy från Gamlabro, runt 1917. Tänk att Palace finns i bakgrunden idag.

Vy från Gamlabro, runt 1917. Tänk att Palace finns i bakgrunden idag.

Foto:

Kultur och Nöje2007-02-09 06:00
En närmare undersökning på plats visade att det var lite si och så med uppgifterna, att många bilder var från andra städer, att mycket handlade om att visa blomsterprakt. Det som av naturliga skäl lockade den som kunde åstadkomma foton i färg.
Uppfinningen autokrom är bröderna Lumiéres, de som var filmens uppfinnare. För precis hundra år sedan visade de sina autokromer i Paris och där fanns en John Hertzberg, född i Norrköping, som insåg värdet i det nya och tog med sig prov hem till Stockholm.
Nu vet man att Krister Olaf Eriksson har tagit de bilder som visas på Stadsmuseet. Han kom från Stockholm men gick i skola i Norrköping och tog examen vid läroverket 1899. Vidare till Tekniska högskolan, universitetet i Uppsala och så blev han lektor i Norrköping från 1912 vid Tekniska elementarskolan. Han dog 1938. Ett av hans barn tillsammans med Elin Josefina Lagergren, Gösta, har skänkt bilderna till Tekniska museet.
En autokrom finns bara i ett exemplar och var alltså inte så kommersiellt intressant. Bilden kan liknas vid en tv-ruta och har ett färgraster av potatisstärkelse fördelat på en glasskiva. Mellan de små pulverkornen ströddes ett kolpulver och däröver en silvergelatin-emulsion där bilden uppstår. Ett skyddsglas krävs sedan, allt ihophållet med fernissa och klisterremsor. Så höll man på till 30-talet då kändisar som Kodak och Agfa kom på det här med färgdiafilm.
Vi ser nu industrier som försvunnit, tomma tomter som fyllts, orienterar oss via Bergsbron, Saltängsbron och Hamnbron, ser hur vissa kända vackra fasader ännu finns kvar, ibland är det svårare att få syn på var man är, man kan roa sig med att gissa, facit finns.
Bilderna ha en alldeles egen stil, mjuka i konturerna, lite milda i övergångarna, men alldeles tydliga. Man kan tycka att de svart/vita gamla fotografierna har en speciell skönhet, men det här är ju ett steg närmare verkligheten. Alldeles äkta i sina stärkelsefärger.
Ett forsknings- och räddningsarbete Karlin kan vara belåten med.
När Norrköping fick fä?rg - autokromer från tidigt 1900-tal
Stadsmuseet
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!