Funkig raï på årets Re:Orient

Klassiska ragor av pakistansk tradition ryms vid sidan av funkinspirerad fransk raï.
Efter ett års uppehåll är Re:Orientfestivalen i Stockholm tillbaka, den här gången på inomhusscener och med ett program som varar tio dagar.

Kultur och Nöje2001-06-09 00:00
Redan i fjol sommar intogs foajén vid Södra teatern av servitörer iklädda fez som tillhandahöll vattenpipor och arabiska bakverk vid sidan av det vanliga drycksortimentet. Från och med helgen återuppstår Oum bar, uppkallad efter arabvärldens största och mest populära sångerska genom tiderna, egyptiska Oum Khaltoum. Konsertfilmer från hennes beryktade framträdanden visas under veckan.
Att själva Re:Orientfestivalen är tillbaka efter ett års träda förklaras delvis med att ett större ekonomiskt stöd beviljades jämfört med i fjol. Dessutom är formen ny, konserterna ges på inomhusscenerna vid Södra Teatern och Mosebacke i stället för i tält vid Sjöhistoriska. Några kameler lär inte få plats. Däremot blir det liksom tidigare ett brett program som rymmer såväl klassisk orientalisk och arabisk musik som modernare tongångar.

<b>Turkiskt från Berlin</b>
DJ Ipek, till vardags Mujde Ipek Pekcioglu, bosatt i Berlin men med turkiska rötter, är med och inviger festivalen på fredagen. Med sin turkiskt inspirerade dansmixer har hon erövrat Berlins klubbpublik och även tagit initiativ till en klubb som lockat såväl den tyska gayvärlden som invandrarungdomar från Berlins förorter.
Den fransk-algeriska gruppen Choubène spelar en yngre variant av raï-musik som är influerad både av funk och reagge.
Från London kommer gruppen Joi vars medlemmar har rötterna i Bangladesh. Även om deras musik kan infogas under begreppet "Asian underground" är de själva kritiska till vad de tycker är ett musikjournalistiskt modebegrepp. Med Asian underground avses en mix av modern dansmusik med asiatisk traditionell musik som blivit populär i Londons klubbvärld.

<b>Thakt-ensemble</b>
Bland den traditionella musiken är arrangörerna särskilt stolta över att presentera den 85-årige pakistanske sångaren Ustad Ghulam Hassan Shagan:
- Han sjunger klassiska ragor och är en av mycket få utövare. Dessutom har han givit konserter utanför Pakistan bara några få gånger tidigare, berättar Anneli Gunnar på Södra Teatern.
Bland den mer klassiska musiken märks också den tunisiska 32-åriga sångerskan Sonia Mbarek vars sång är hämtad ur den klassiska tunisiska traditionen malouf. Medan förra seklets sångdivor gärna sjöng framför jätteorkestrar kommer hon till svenska Mosebacke med en liten så kallad thakt-ensemble. Festivalen pågår till 17 juni.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!