Fungerar som hyllning till Latinamerika
DAGBOK FRÅN EN MOTORCYKEL ***Harlekinen
Revolutionär roadmovie. Gael Garc´a Bernal och Rodrigo de la Serna i "Dagbok från en motorcykel". FOTO: SANDREWS METRONOME
Foto:
"Dagbok från en motorcykel" är historien om Guevara innan han blev Che. Den bygger på de dagböcker han skrev under en resa i tjugoårsåldern och börjar som en mysig road movie där handkameran är lika skakig som motorcykeln.
Ernesto Guevaras och vännen Albertos tripp är länge av den sort som får unga människor att ringa sin bästis, treva med pekfingret över Sydamerikakartor och söka på ebay efter gamla motorcyklar. Det är också så länge som filmen engagerar. När Che så småningom inleder sitt politiska uppvaknande svarar filmen med att somna; det hela övergår i en pseudodokumentär där indianer håller monologer om sin livssituation samtidigt som Guevara i Gael Garc´a Bernals gestalt blir allt mer inåtvänd och får den där blicken som satte honom på tio miljoner t-shirts.
Resans slutmål är en spetälskekoloni där operationen lyckas men filmen dör - precis som i Coppolas "Apocalypse now" sätter regissören ett stort "anti" framför det som borde bli klimax.
"Dagbok från en motorcykel" fungerar som hyllning till Latinamerika och som uppvisning i personkemi mellan den lavaheta Bernal, "Mexikos James Dean", och Rodrigo de la Serna. Som en inblick i Che Guevaras revolutionära hjärta känns den lika angelägen som ett Kubatal av Lars Ohly.