Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Forseths stad i nytt ljus

Som en ruvande skatt kan man se väggmålningarna i fastigheten Druvan. Runt salen på övre våningen, fint renoverade och med en så kallat pedagogisk ruta kvar, en snusbrun liten fyrkant som visar hur konstverken såg ut före renoveringen, då när de var täckta av sot och rök och fastklibbad smuts.

Kultur och Nöje2003-01-16 00:00
Själva ramen, huset alltså, måste också beskrivas som en pärla. Det är stadsantikvarien Ann-Charlotte Hertz som använder uttrycket.
- En mycket fin renovering, säger hon. Och nu har ju också husen högsta bevarandeklass i kommunens senaste husinventering.
Det är Skanska som äger de här husen och som har bemödat sig så väl när det gäller exteriören. Inomhus är ännu inte något gjort - hyresgäst sökes fortfarande - annat än just renoveringen av konstverken.

<b>Fler finns</b>
- Det är de stora bilderna på väggen som länsmuseets experter har arbetat med, säger Hans Åke Johansson på Skanska, sex mindre bilder från väggarna har vi fortfarande hoprullade, väl förvarade men ännu inte restaurerade.
Under 25-30 år var de här målningarna helt enkelt förbyggda, det var väggar framför dem. De togs bort för några år sedan då kommunen sålde husen. I den övre salen låg den fina delen av restaurangen - på gatuplanet fanns "Busan", den enklare delen.
Konstnären som på den gamla krogens väggar visar hur Norrköping tedde sig för cirka 80 år sedan, är Einar Forseth, född i Linköping. Han var riktigt i smöret vid den här tiden, flitigt använd till utsmyckningar i Stockholm och landet över. Mest berömd för sin Mälardrottning , mosaiken i Stockholms Stadshus, inte minst för den tidningsdebatt som möjligen avundsamma kolleger satte igång (Grünewald) när arkitekten Ragnar Östberg bestämt vilka som skulle utsmycka hans vackra bygge.

<b>Hade resurser</b>
Byggaren i Norrköping hade alltså råd att anlita Einar Forseth. Arkitekten var Kjell Westin, året 1927 och den utskänkningsrörelse som funnits här tidigare (sedan 1848) på tomten var borta. Nu skulle Norrköpings Restaurang AB med Systemet som huvudman bygga nytt. Nedre våningen fick Yngve Lundström dekorera. I den övre, "Finan" gavs Forseth fria händer.
Här framträder nu ett annat men ändå välbekant Norrköping. Andreas Kvarn ligger där, vi ser Hamnbron, Strömmen, Kråkholmen. Perspektiven är lite förskjutna för att betona det viktigaste.
Vi kan bara hålla tummarna för att de nya hyresgästerna, når de nu dyker upp, förstår att bevara och kanske till och med kunna visa Norrköpingsborna dessa klenoder.
<B>Fakta</B>
Einar Forseth föddes 1892 i Linköping, och levde till 1988. 1905 blev han elev vid Generalstabens kartanstalt, studerade på Slöjdföreningen och Valand i Göteborg och senare Konsthögskolan. Med ett stipendium fick han resa ut i Europa och fortsätta sina studier. Han har uppskattats mest för sina monumentala och dekorativa uppdrag, först i Gyllene salen i Stockholms Stadshus där han ansågs vara en av de få som behärskade tekniken och kunde visa det i sin Mälardrottningen, klar 1923. Han har målat i Rådhuset, Konserthuset och i Högalidskyrkan, bland annat. Han har gjort glas- och kalkmålningar och han haft många offentliga uppdrag på olika håll i landet. Han har också illustrerat flera böcker. Hans målarstil beskrivs som grovlinjig, expressivt knyckig med drag från den tyska expressionismen.
Källa: Svenskt konstnärslexikon
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!