Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

För den som gillar experiment

THE ISLAND
***
Filmstaden

Kultur och Nöje2005-08-29 06:00
En man bland många, som levt i sluten miljö, där de indoktrinerats med lydnad och paradisdrömmar, inser att allt är en lögn. Han flyr och konfronterar de som skapat honom. Han är en klon, en genetiskt exakt kopia av en människa, och filmen om honom är ett våldsamt raffel som också presenterar tankar om slavens uppror mot sina herrar, diskuterar genteknikens etiska grunder, satiriserar privat sjukvård och gestaltar med spänningsfilmens schabloner eviga frågor om vad det är att vara människa.
Laboratoriet där allt börjar är ett magnifikt science fiction-bygge i stål, betong, glas och elektronik, en blandning av fabrik, hotell och slavläger där allt och alla övervakas. Det har visats förr på bio, och de flesta av filmens idéer har också setts i numera bortglömda filmer. Men i skala, ljus, färg och detaljrikedom bräcker framtidsvisionen i Michael Bays film de flesta av föregångarna utom de få som är mycket bättre än hans film.
Flyktingen är som en tonåring till förnuft och känsla, formad så av en läkare med gudskomplex; men denne kan inte bemästra nyfikenhet, fri vilja, ärvda minnen och könsdrift, dvs. några av de innersta mänskliga dragen. Hans skapelse rymmer för att sedan återkomma och kräva sin frihet och sitt egenvärde. Ewan McGregor spelar honom som en naiv, osäker, förundrad yngling, ett sympatiskt mänskligt centrum för filmens våldsamma människojakt. Bay är trogen sin förkärlek för snabba bilder av fart, fara och förstörelse, som i The Rock och Armageddon. Och medflyktingens mänskliga drama kan och vill han inte göra något av; Scarlett Johansson är helt överkvalificerad i rollen.
Men i början och slutet, med det laddade mötet mellan den konstgjorda och den naturliga människan, närmar sig filmen den science fiction-litteratur som kvalificerat spekulerar kring konsekvenserna av dagens teknik och livsvillkor. The Island är ofta larvig, dålig och ooriginell, men den har några idéer som är seriösare än det mesta i dagens hjälteäventyr och det är för deras skull man sitter filmen ut. De som hade nöje av Spielbergs A I och Minority Report, Matrix och År 2001 - ett rymdäventyr är filmens rätta publik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!