Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Film

AMERICA´S SWEETHEARTS
****
Filmstaden

Julia är bäst. Enligt S.A.

Julia är bäst. Enligt S.A.

Foto:

Kultur och Nöje2001-09-04 00:00
Ett nyskilt amerikanskt skådespelarpar tvingas samarbeta vid en pressvisning, och han förälskar sig i hennes syster.
"America´s Sweethearts" är en festlig, snabb, välspelad och vitsig komedi om idolkult, offentligt yrkesliv och privata känslor och syskonkonflikt, i romantiserade bilder med parodiinslag. John Cusack ("High Fidelity") visar sig återigen vara en mångsidig komiker i Woody Allens nojiga stil som filmstjärna i terapi efter skilsmässa. Hustrun, den komiskt egoistiska divan, är en mer stereotyp roll, men Catherine Zeta Jones gör den stereotypens komik, fåfängan, temperamentet, riktigt roligt.
Kring divans syster och assistent, hunsad som Askungen, finns ett syskondrama i komisk ton. Julia Roberts är nu så tekniskt skicklig i spelet att hon kan spela åsidosatt, lojal, spydig, förälskad och frustrerad med samma fängslande förmåga till underdrifter och repliksnabbhet. Alla spelar fars, men Julia Roberts spelar ibland komedi; det är inte samma sak, och även om filmen är bra på både fars och komik är det inte sällan hennes finspel som gör intryck. Billy Crystal som ständigt påhittig reklamman lever med sina judiska sarkasmer i standupstil ett eget artistiskt liv i filmen. Den sältan gör sig bra i helheten.
Reklamsamarbetet är typisk fars med hätska, neurotiska gräl, komisk stress, fasadklättring, missförstånd, restaurangslagsmål och skandal. Joe Roth, en rätt oprövad regissör, håller bra tempo och rätt ton. Ett måste eftersom vana biobesökare känner igen det mesta i sådana här historier. Filmkomedins vanliga slätstrukna foto varieras med återblickar och minnen utformade som filmpastischer. Utformningen går humoristiskt ihop på slutet, i den nya filmen; en dokusåpa i parodisk Dogme-stil med betydelse för de avslöjanden som hör till en fars.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!