Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Film

HAPPY TOGETHER
****
Söderköpings Bio

Kultur och Nöje2004-11-13 06:00
Den här filmen skildrar slutet på två kinesiska mäns passion för varandra, så titeln är djupt ironisk. Vilket inte hindrar att det finns starka stråk av intensiv gemenskap mitt i sveken, svartsjukan, grälen och uppbrotten som präglar deras dagliga liv på ett lopphotell i Buenos Aires. Om dem gjorde Wong Kar-Wai 1997 sin första riktigt psykologiskt mogna och visuellt nyskapande film. Nu, efter "Chungking Express" och "In the Mood for Love", kommer den äntligen till Sverige. Härligt nog även till Östergötland, med hjälp av djärv programsättning i Söderköping. En gripande, krävande, formfulländad melodram där Kar-Wai och hans kamerasnille Christopher Doyle fotograferar Buenos Aires och delvis Hong Kong med en målares öga för ljus, mörker, varma och kalla färger och spelet mellan förgrund och bakgrund. De förvandlar befintliga miljöer till dramatiska bilder som kunde ramas in och hänga på konstgalleri.
Paret spelas av två superstjärnor i Hongkongfilmen. Leslie Cheung Kwok-Wing, som hade sitt livs roll i "Farväl min konkubin", spelar den som ömsom vill återförenas, ömsom är otrogen genom att gatuprostituera sig och till slut bryter upp. Tony Leung Ka-Fai som setts i "Älskaren", "In the Mood for Love" och "Hero", är den som bryter upp tidigare men blir kvar med sorgen och lojaliteten. Dessutom med hemlängtan och skuldkänslor gentemot fadern för en mindre stöld. Bredvid den laddade stadsskildringen, och en högromantisk scen vid berömda vattenfall, är det deras minspel och kroppsspråk som pockar på vår uppmärksamhet. Lysande aktörer som får spela ordlöst. Dialogen är mest avsiktligt banal, utom då visdomsord om livsförsoning och förändring ska antydas.
Stormigt och innerligt sker mellan dem, medan filmen växlar abrupt och oförmedlat mellan då, oftast i färgfoto, och nu, vanligen i hårdkontrasterat svartvitt. Med färgmättnad, motljus, överexponering, grynighet, udda kameravinklar, rörelseoskärpa och melankolisk musik av Astor Piazzolla, Frank Zappa och andra ger Kar-Wai konstfull och uttrycksstark karaktär åt filmen. Man ser hans skönhetsälskande drag men filmen domineras av en sorts frispråkig råhet, paradoxalt blandad med ömhet, som mest liknar Fassbinders stil.
Missa inte den här, i väntan på Kar-Wais nya, "2046"!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!