Film
THE OTHERS***Filmstaden
"The Others" är en genuint kuslig, tekniskt briljant, välspelad, välskriven skräckfilm i sofistikerat stämningsfoto, om religiositet, synd och livet som dröm. Den överger den moderna skräckfilmens klichéer för att variera femtio och hundra år gamla andra klichéer ur skräckfilmen och skräcklitteraturen, och gör det urstyvt. Den enda stora invändningen är manusets beroende av "Sjätte sinnet". Även Alejandro Amenábar, den unge chilensk-spanske regissören, har en sista vändning som tvingar åskådaren att se hela handlingen med nya ögon.
Nicole Kidman som starkt troende officershustru briljerar med ett förkonstlat spel, som växlar mellan minimala och starka uttryck för kontrollbehov, skräck och förnekelse. Vardagen regleras av arrangemang för att skydda de ljusallergiska barnen, bibellektioner och uppfostrande straff. Den som följer med hittar ledtrådar till skälen till spökerierna och tjänstefolkets roll.
I hustrun utspelas berättelsens psykologiska utveckling och djupare skräck. Den gäller en vägran att inse sanningen, en sorts livslögn, som tycks intressera Amenábar. Precis som i "Open Your Eyes", som blev "Vanilla Sky" i amerikansk version, rör det sig om en förblandning av det verkliga och vad någon gärna vill tro är verklighet. Det bottnar i kristen fördömelsetanke och berättas på ett sätt som ger Amenábar möjlighet att virtuost variera samma gamla effekter, buller, pianospel i låst rum, vandring i mörk korridor med oljelampa, lakan och gråa ansikten, dimman i allén etc. ur ett nytt perspektiv.
Efteråt kan det verka småfånigt enkelt, och mycket av nöjet är själva förfiningen i de enskilda scenerna, suggestionerna, kontrollen över tempo och agerande och fotot, dekoren och ljudarbetet som alla är meriterade för överbetyg utan att bli nyskapande som "Shining", "Sjätte sinnet" och "Unbreakable". Snarast rör det sig om ett oerhört konsekvent och drivet bidrag till en äldre skräckstil.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!