Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

FILM

MOTHMAN
Filmstaden
***

Foto:

Kultur och Nöje2002-06-11 00:00
En amerikansk reporter undersöker övernaturliga fenomen och förutsägelser om olyckor.

Mothman är en sofistikerat skrämmande, välfotograferad skräckthriller om sorg, övertro och spådomar, i bilder med en ångestladdning som vida överträffar det mesta i modern skräckfilm. Faktiskt väcks minnen av Sjätte sinnet av den konsekvent gåtfulla, dystra och olycksbådande bilden av en amerikansk småstad hemsökt av ljusfenomen och kanske även en budbärare från det hinsides.

Richard Gere har sin bästa roll på flera år som politisk reporter, som efter hustruns död hamnar i långvarig depression. Nattbilkörning för honom på oförklarligt sätt till en småstad i hjärtat av USA där människor plågas av spöksyner och sanndrömmar. Mark Pellingtons regi väljer bort entydiga skräckeffekter till förmån för ljusdunkel och ständigt rörlig subjektiv kamera. Frågan är bara vems ögon kameran representerar: folktrons malman, en insektsmänniska med bud från själar i dödsångest, eller bara hinsideslivet som möjlighet? Filmen skapar med raffinerade medel i ljus, foto och elektronmusik av popduon Tomandanandy en långtgående känsla av mystik och osäkerhet, som förstärks av antydningar om att spöken numera hör av sig via elledningar, och av brokollapsen i det gastkramande slutet.

En annan fråga är om hemsökelserna verkligen finns, eller om de bara är labila människors hjärnspöken?

Reportern med sin sorg är öppen för vantro. Han är den vi ska identifiera oss med, han liksom åskådaren är utsatt för mystifikationerna i berättelsen. Bredvid honom finns den ockult troende, en marginaliserad nykter alkoholist, och en rationellt skeptisk kvinnlig polis. En parapsykologs uttalanden väcker en tredje möjlighet, nämligen den att filmen handlar om ångesten i att vara utvald att bära hemlig kunskap.

Filmen avgör aldrig frågan om verklighet och fantasi utan väljer att slutföra reporterns berättelse. Slutet förenar ödestanke med tro på den fria viljan. En bättre film hade inte satt sig på två stolar så där, men fram till dess är Mothman klart sevärd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!