Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Film

K-19 THE WIDOWMAKER
***
Filmstaden

Kultur och Nöje2002-10-14 00:00
År 1961 drabbas en sovjetisk atomubåt av härdsmälta.
"K-19" är ett sjödrama, smått gripande, välspelat och minutiöst välgjort, om oförenliga lojaliteter och pliktkänsla, gjort med påträngande realism och ett minimum av falsk sentimentalitet. Tiden är kärnvapenterrorns 1960-tal, miljön socialismens Sovjet, men filmen väljer samma perspektiv som den tyska "Ubåten" (1981): att berätta om yrkesmän i en svår, isolerad uppgift, vars natur till stor del är opolitisk.

Ubåten K-19 är avsedd att provköras i Ishavet och utanför USA:s östkust som socialistisk styrkedemonstration. Verkligheten kring båtbygget är hycklande och bitter, med olyckor i torrdockan, tekniska brister, fel folk på nyckelpositioner etc. Redan vid avfärd är K-19 ödesmärkt som så många andra uppdiktade fartyg, och Kathryn Bigelows film antyder lite smått att fartyget är en sorts Babels båt, en undergångsmärkt produkt av politiskt högmod.

Fokus ligger emellertid på befälskonflikten ombord och på lidande orsakat av härdsmältan. Kaptenen är en partitrogen disciplinmänniska som med goda och dåliga skäl drillar besättningens kompetens och får dem emot sig. Harrison Ford har mått bra av Bigelows regi, han har ersatt sin trubbighet med en nyanserad repertoar av små uttryck för skiftande känslor. Liam Neeson är duktig som alltid som andrebefälet, den degraderade kaptenen som sätter människor före politisk plikt och får folk med sig. Ideologi och formalia ställs mot sanningskrav och känsla. Konflikten mellan ledarstilarna ger slutsatsen att bådas agerande har fog för sig. Skurken är ovanligt nog i en film med melodramens grundton själva systemet, som gett dem en omöjlig uppgift.

Peter Sarsgaard, ungt stjärnskott, spelar skräckslagen och osjälvisk nyutexaminerad reaktoringenjör med exemplarisk inlevelse. Han driver en klichéroll bort från klyschorna så mycket det går. Bigelow har fyllt filmen med stark miljörealism och osminkade upplevelseeffekter. I några scener på isen får hon visa målarkonstnärens öga för färg och form. "K-19" blir nog en liten klassiker, en klar höjdpunkt i Fords karriär.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!