Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Film

ÄLSKADE HUNDAR
* * * *
Bio Harlekinen

Kultur och Nöje2001-09-12 00:00
I Mexico City älskar en tonårsgrabb sin brors fru, en fotomodell får en lägenhet och en akademiker lever som yrkesmördare.

"Älskade hundar" är en gripande, ofta omskakande melodram om kärlek, våld och materiellt och psykologiskt förfall. Det är en sevärdhet både i egen rätt men också som ett konstnärligt vitalt prov på den i Sverige okända mexikanska filmen.

Alejandro González Iñárritu skildrar i sin regidebut unga, medelålders och äldres sökande efter lyckan och de katastrofala följderna av deras handlingar. Slump, symmetri, kärlek och otrohet förenar deras liv i en cirkel. Mexikos huvudstad liknar nära nog ett inferno av klasskillnader, kaos, lyx och förfall. 1900-talets undergångsvisioner i stadsmiljö ligger, liksom i "Sånger från andra våningen", i luften även om filmerna är mycket olika. Bilderna förenar stark realism, familjemelodramens stora känslor och svartkomisk, kuslig grotesk med symbolvärden till ett nästan hela tiden betvingande berättande.

Hundarna som finns omkring människorna symboliserar konflikt, kärlek, girighet, samvetskval och trofasthet. En kamphund är betydelsefull för det inledande, kanske lite svaga triangeldramat, med fängslande livsstilsbilder.

Kring en rullstolsbunden fotomodells sällskapshund fångas känslor av ansvar och samvetskval med ironiskt moralisk avslutning. Episoden har klassisk novellstil (Maupassant, Tjechov) men kunde också ingå i Kieslowskis budordsfilmer.
Samhällskritik och faderskärlek präglar bilden av akademikern som blev gerillasoldat och yrkesmördare och lever på avskräde tillsammans med sina hundar. Han har drag av konstens många omutliga moralister som frivilligt lever på samhällets botten. När han tar han om en kamphund drabbas han av prövning och förändring.

Trots stora förbehåll blir slutet optimistiskt i detta ungdomligt kraftladdade storverk, som visar att realistiskt berättande kan rymma stor rikedom av stämningar och konstfullt bildberättande.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!