Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Film

SEX, HOPP & KÄRLEK
***
Filmstaden

Ing-Mari Carlsson och Mira Eklund som mor och dotter i kärleksdramat "Sex hopp & kärlek".
Foto: Ola Kjelbye

Ing-Mari Carlsson och Mira Eklund som mor och dotter i kärleksdramat "Sex hopp & kärlek". Foto: Ola Kjelbye

Foto:

Kultur och Nöje2005-08-09 06:00
Lennart Jähkel har nog aldrig spelat bättre på film än som den hjärtsjuke rörmokarens bitterhet, förvirring och dödsångest. Den mobbade cykelförsäljaren i Såsom i himlen har ett liknande livsöde, men den här rollen har en ännu djupare tragik.
Med fängslande intensitet betonar Jähkel det sårbara i rollen. Den är nog den mest gripande av filmens fyra livsöden, särskilt som han lider mer i ensamhet än hustrun, dottern och hustruns ungdomskärlek. Hans återkomst i deras liv sätter ytterligare press på deras redan stagnerade äktenskap.
Följderna kunde ha hämtats ur Om jag vänder mig om. Jämförelsen säger en hel del om både stämning och kvalitet i Lisa Ohlins nya film. I den använder hon det bästa i sina tidigare filmer för att okonstlat men levande skildra livssvårigheter bland människor som ses oftare i stereotypa TV-såpor än i biofilmer med dramatisk ambition.
Den uttråkade hustruns yrke, kosmetikaförsäljare, antyder hennes romantiska läggning. Ing-Mari Carlsson spelar henne med oftast med små välavvägda uttryck.
Återseendet med ungdomskärleken blir både efterlängtat och upprivande. Han är en självhatande alkoholist som har svårt med känslor, både inför henne och sin egen bror.
Det ligger tragisk ironi i att han lever på att vara oljig programledare i ett satiriskt skildrat pratprogram på TV, som gör billig underhållning av människors konflikter och lyckodrömmar.
Krister Henriksson spelar honom med mycket av sina bekanta manér, hätskt, cyniskt, men också med ögonblick av osminkad svaghet. Han når sevärda resultat i Ohlins regi, det såg man redan i hennes debutfilm Veranda för en tenor.
Svårigheterna ökar genom hans möte med familjens dotter, som i tysthet lider av kärlekssorg och ångestfyllt knivskär sig själv. Tillbakahållen frustration, provokationer, kontaktbehov och familjehemligheter blossar upp under några dagar. Allt ser ut som hämtat ur livet, men spel, miljö, musik, tempo och konstbelysning samverkar för att vässa fram det mänskligt gripande i lättfattliga livssvårigheter som många kan känna igen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!