Film
BAD SANTA****Filmstaden
Billy Bob Thornton briljerar som tjuv som utnyttjar tomtejobbet för att planera sina årliga kupper. Han är analfabet, fyllo, egoist, förförare, självhatare, barnhatare och världshatare, lika ruggig som Scrooge i Dickens julsaga med spökena. Bara hans livskloke kumpan hindrar honom från totalt förfall. Sarkastisk, äcklig, självömkande, bakfull, retlig: Thornton har hela registret. Än en gång bevisar han att han kan spela vem som helst, från den mentalsjuke i "Sling Blade" till den olycklige barberaren i "The Man Who Wasn"t There". Som i alla goda farser och komedier är det hans mimik, gestik och replikföring, hans komiska personlighet, som ger liv, identitet och kvalitet åt bilderna. Miljön är vardagens radhusamerika, helt oglamoröst fotograferat. Till det lägger filmen karikatyr, satir och en medkännande skildring av avsigkomna människor och den gemenskap som ändå blommar upp mellan dem. Och som i Zwigoffs "Ghost World" blir helheten en sorts bild av livet, här då framför allt offentlig jul och den splittrade familjen, ur utanförperspektiv.
Det blir nämligen gemenskap när tjuvens faderskänslor väcks av pojkens totala tillit och behov av vänskap och faderligt stöd. En modersfigur med tomtefetisch och en senil mormor ingår i familjen, som skildras med rå och hjärtlig vanvördighet och grova vitsar, ungefär som i Mel Brooks vårasfilmer eller det bästa av bröderna Farrelly, som gjorde "Den där Mary" men numera har tacklat av.
De filmerna frångår god smak på samma sätt som här, med en blufftomte och avfallen jude som stjäl tillsammans med en afrikanamerikansk dvärg och en koreanska. Glada julsånger och stilla klassisk musik kombineras med bilder av brott, sex och slapstick. Resultatet blir lyckad svart humor, och ett genant roligt angrepp på vår kära men egentligen genomkommersiella tomte, gjord med en pinsamt rolig träffsäkerhet som påminner om Glenn Killing-humorn, med bisarra inslag á la bröderna Coen, som hittade på hela filmidén.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!