Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Film

FAMILJEN ÄR VÄRRE
***
Filmstaden

Kultur och Nöje2005-02-07 06:00
Släkten är värst" visade med lågkomik i den högre skolan all humor som låg i en judisk sjukskötares (Ben Stiller) möte med sin blivande svärfar, en mycket konservativ f d CIA-agent, macho, knuten och med stort kontrollbehov.
Pinsamt träffsäkra bilder av den sociala genans som är rolig för åskådaren, men inte för den som känner den, blandades med utspilld kremeringsaska, exploderande toaletter, djurplågeri, eldsvådor och andra katastrofer orsakade av svärsonens tillagsinställning och klumpighet. Och Robert de Niro som svärfadern gjorde en av sina få lyckade spexroller, en obetalbar drift med hans tuffa filmpersonlighet och tidigare roller.
I "Familjen är värre" skämtas det med nästan lika högt stående lågkomik, dvs. humorn i svärfaderns möte med svärsonens föräldrar. Föräldraparen har helt motsatt umgängeston, yrkesliv, könsroller, erfarenheter och livssyn. Familjekärlek är det enda de har gemensamt. Och humorn som ligger i det mötet är mycket roligare än fräcka ordlekar, skämt om sex, toaletter, pensionärer, omskärelse och skadegörelse och all smälek som de Niro ådrar sig genom sin misstänksamhet och sin sanningskärlek.
Som i förra filmen är det svärsonen, som strävar efter sämja och smidigt umgänge, som känner komiskt överdriven genans. Det sker när hans högborgerliga svärföräldrar möter hans far, hemmapappa och gammal hippie, och hans mor sexterapeuten. De är två utåtriktade, frispråkiga judar som i omdömeslös välmening blottar sonens privatliv och ungdomsår.
Det blir stor komik när de Niro med sin självbehärskning och sin tävlingsinstinkt ska umgås med den känslosamme Dustin Hoffman som anser att personlig utveckling väger tyngre än vinnarplats. Barbra Streisand, som numera tillhör 1900-talshistorien som sångerska och aktris, gör lyckad comeback med en livlig variant av den dominanta judiska moderns rolltyp.
Det är bullrig och effektstark fars och sedesatir, långt från all realism, ofta poängrikt och bäst av allt välspelat i Jay Roachs regi.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!