Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Film

HARRY, EN VÄN SOM VILL DIG VÄL
***
Bio Harlekinen

Kultur och Nöje2001-11-14 00:00
En fransk familjefar under social och ekonomisk press får tvetydig hjälp av en framgångsrik skolkamrat.

"Harry, en vän som vill dig väl" är en obehagligt fängslande, suggestivt berättad svart komedi om mäns tillkortakommanden och önskedrömmar, i bilder där det verklighetsnära ständigt brister och visar upp groteska mänskliga drag. Man har jämfört Dominik Molls film med Hitchcock men det finns mer givande jämförelser att göra; men liksom häxmästaren har Moll ett skarpt öga för hur man med underdrifter, foto, dialog, musik och spel fyller drömvillan, föräldrahemmet och bilresor med störande undertoner.

Hjälten har dåligt med pengar, stark far, skärpt fru, tre krävande döttrar och bortträngda författardrömmar. Hans liv har blivit ett drivhus av frustration och skillnader mellan förmåga och framtidsplaner och han har svårt med fadersrollen. Oväntat dyker en allvetande, förmögen övermänniska upp, kallar sig hans skolkamrat och erbjuder sig att förverkliga hans behov och författardrömmar med pengar och mord som hjälpmedel. Hjälten ser framför sig hur hans halvfärdiga villa, roman, personlighet och liv kan fulländas.

Filmen börjar som en variant på motivet "vännen i huset", som visar sig vara en frestare, en ond fé och den lyckade karl hjälten vill bli (allt detta spelar in), och utvecklar sig till en studie i mannens makt och konstnärsdrömmar. Som i "The Shining" är herrtoaletten ett reservat för familjefientliga konspirationer. Som i många kammarspel, t.ex. Polanskis "Kniven i vattnet", uppstår ett kraftspel i slutna rum. Med stark förtätning, ironi och få eftergifter för raffelklichéer byggs filmen upp kring frågor med svåra svar.

Är Harry en äkta eller falsk hjälpare? Vad innebär hans sätt att avhjälpa livets brister och fel? Vill hjälten egentligen dumpa familjen och odla den egoism som konstnärligt skapande kräver? Svaren börjar i hans ställningstaganden. Publikens åsikt om de två männen spelar också roll. Frågorna har ställts förr i onda sagor; det är Molls löftesrika talang för att variera dem som gör filmen underhållande.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!