Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Film

IDENTITY
**
Filmstaden

Kultur och Nöje2003-08-26 00:00
Seriemördaren är i dag filmens nya stora skräckfigur; ibland, exempelvis som människoätaren Hannibal Lector, en tydlig ättling till Dracula och andra vampyrer. Och mördarens sinnestillstånd och världssyn har blivit ett nytt stort motiv i filmer som blandar skräck, deckare och polisutredning. "Identity", en rutinprodukt i ordets bättre mening (alla inblandade vet vad de gör och kan det), hör hit utan att ge mer än en ny variant av det som hör till: panik, ångest, hot och seriemord i effektstark fotografering.
Morden i "Tio små negerpojkar"-stil sker på ett stormpiskat vägmotell som det i Hitchocks "Psycho". James Mangold, rutinerad regissör av ditt och datt, gör sitt bästa för att med lortig scenografi, ljusdunkel och växling mellan ökenvidder och små rum skapa känsla av kris och instängdhet. Då och då skildras ett förhör kring det lämpliga i att avrätta en seriemördare som lider av flerfaldiga personligheter och alltså inte vet vad någon av hans personligheter är skyldig till.
Upplösningen och förhållandet mellan förhöret och morden kan anklagas för att spela falskt med publiken. Men så är det inte. Filmmakarna ger oss nog med ledtrådar (filmens titel, dikten i början och slutet, tvetydigheterna i offrens namn och bakgrund, barnets roll och den förkonstlade motellmiljön långt från all normal verklighet).
De har inte avslutat en skräcksituation, som ytterst varierar det slutna rummets mordgåta, med brott mot dramats regler och fusk i sensationsstil. De vet som sagt vad de gör, även om de inte gör det med större originalitet eller finess. Deras film liknar mest Brian de Palmas Hitchcockvarianter, med deras formslipade växlingar mellan dröm och verklighet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!