Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Film

FLYING DAGGERS
****
Filmstaden

Kultur och Nöje2004-11-01 06:00
En ung polismästare i medeltidens Kina möter sitt livs kärlek i en stridbar ung kvinna, medlem i ett Robin Hood-gäng som slåss mot en korrupt regering. Utom att han måste välja mellan plikt och passion har han hennes djupt förälskade kollega emot sig.
Zhang Yimous nya melodram i historisk kostym om kärlek, lojalitet, svek och vapenkonst, är liksom "Hero" nära nog ett mästerstycke i sitt slag. Populär underhållning upphöjd till skön konst. Även här briljerar han som intrigspinnare och bildskapare med virtuost sinne för landskap, strider och färgsättning. Möjligen nådde han ännu längre i personteckning och skönhetseffekt i "Hero".
Japanska stjärnskottet Takeshi Kaneshiro spelar polisen, hongkongkinesiska stjärnan Andy Lau ("Infernal Affairs") rivalen och Zhang Ziyi motståndskämpen. Alla tre är mycket bra i samma spelstil, en kombination av personlig karisma och underdrivna uttryck för starka känslor. Replikerna är korta, det mesta sägs i minspel och blickar ända till slutets blodiga passionsdrama. Det är avsiktligt överdrivet och utdraget, som i en opera.
Triangeldramat mellan dem är mättat av blodfull uppriktighet, flerfaldiga bedrägerier och falska identiteter. Som i "Infernal Affairs" men också i långa rader av äventyrshistorier. Det utspelas i romantiserad historisk miljö, som i västern- och musketörberättelser. Människorna har heders- och lojalitetsideal, är starka, uppriktiga, behärskade och mästare på all stavfäktning, nävkamp och luftakrobatik som ingår i österländsk stridskonst.
Händelserna är strikt uppdelade i dramatiska samtal och hisnande närstrider på bordell och höstlig blomsteräng, i bambuskog och snöstorm. Ytterst viga aktörer i natursköna miljöer kombineras med digitalt målade skyar, färger, pilar och knivar som visslar genom luften. Digitaltekniken ger Yimou full kontroll över med vilka kameravinklar och perspektiv han ska förmedla starka intryck av människors och vapens rörelseenergi. Emi Wada, som snillrikt gjort kostymer åt Kurosawa och Peter Greenaway, gör detsamma här, både i strikt enfärgad och konstfullt mönstrad stil. Även musik och ljud är medvetet utformade. Helheten är urstyv, bländande underhållning med mänskligt djup; vid eftertanke faktiskt väldigt likt "Den röda lyktan" och "Ju Dou". Samma enorma känslosvall, fast med äktenskapsdramat utbytt mot äventyrshistorien.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!