Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Film

APOCALYPSE NOW REDUX
*****
Söderköpings Bio

Kultur och Nöje2002-01-11 00:00
I Vietnamkriget reser en officer ut i djungeln för att mörda en avhoppad överste.
"Apocalypse Now Redux" är en mästerlig satir om krig, imperialism och kolonialism, skarpt ironisk, grotesk men inte utan mänskliga djup, i bilder som är överväldigande som en opera och hallucinatoriska som ett drogrus och mättade av upplevelseeffekter. "Redux" betyder återförd; Francis Ford Coppolas nya version av filmen från 1979 är nästan en timme längre.
Det berikar filmen på både bredden och djupet. Den fulländar det nyskapande och politiskt radikala i konstnärligt tongivande amerikansk film mellan 1967 och 1976, men också det bästa i Coppolas egen filmstil med dess medvetna överdrifter.
Från "Mörkrets hjärta" (1901), Joseph Conrads klassiska roman om kolonialväldet i Afrika, kommer de yttre händelserna och kritiken av den västerländska civilisationen.
Filmens episodiska form knyter också an till klassiska satirromaner med resan som mönster. Martin Sheen gör sitt livs roll som kaptenen på flodresa mot ruinerna, där elitbefälet Kurtz sitter i ångest över lögnerna bakom Vietnamkriget, våldet och hela civilisationsförfallet bakom det.
En amerikan ska mörda en amerikan: filmen visar USA:s antikommunistiska aggression i Vietnam som ett symptom på en amerikansk kulturpsykos.
Psykosens natur visas med satirisk vrede och drastisk skruv. Soldaterna är unga bortkomna män som flyr ett krig de inte förstår in i sprit, droger och drömmar. Helikopterkavalleriets befäl vurmar för militarism och surfing men kan också respektera motståndarens mod. Vid fronten frodas absurd meningslöshet och svarthandel.
Kohandel med strippor och bensin blir ett ögonblick av tragisk icke-kontakt mellan strandsatta människor. Besök hos franska plantageägare förvandlas till en antikolonialistisk spökmiddag.
Kurtz, Marlon Brando i sin sista meningsfulla roll, studerar klassiska dikter om människans tomhet och lärda verk om djungelfolks föreställningar om död och pånyttfödelse.
Mordet på sig själv ser han som offerdöd och försoning. Mördarens grad av insikt är oklar.
Han är ett vittne och genom hans ögon har vi sett en rad syfteslösa handlingar och dödsfall i ett krig utan utan mening, heder och sanning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!