Film
CHARLIES ÄNGLAR - UTAN HÄMNINGARFilmstadenTre kvinnliga hemliga agenter återtar information om vittnesskydd som stulits av en tidigare kollega. Den andra filmversionen av "Charlies änglar", TV-serien från 1970-talet som blandade glamour, sex och deckarintriger, är bra och dålig på ungefär samma sätt som den första. Filmen betonar action- och våldsscenerna, fyllda av slagsmål, jakter, luftfärder och rörelseenergi.
Foto:
Båda filmerna domineras av Cameron Diaz, en glamorös clown med drag av Marilyn Monroe. Hon förmår eller tillåts göra mest av de många maskeringsnumren. Poängen i dem är inte att kvinnorna ska vara oigenkännliga utan igenkännliga i olika roller, ungefär som i rockvideos eller revyer.
Ofta utvecklas de till sketcher eller komiska dansnummer. Drew Barrymore är mindre till sin fördel. Ett försök att ge psykologi åt rollen misslyckas eftersom det inte passar i filmen. Regissören McG bryr sig inte om psykologi alls, inte så mycket om humor och inte alls om deckarstämning. Vad han är bra på är att hitta på osannolika, utdragna spänningsmoment och olika färggranna och förkonstlade miljöer och sedan filma dem med teknisk briljans.
Det starka självparodiska draget ger utrymme för olika utvikningar, svaga filmparodier och gästartister som går på rutin: John Cleese som generad borgerlig familjefar, Bruce Willis som mördad justitiepamp (han ser ut som Bengt Magnusson i TV 4) och andra. Demi Moore i en svagt skriven skurkroll är en av de svagaste punkterna i en film som är för uppenbart kalkylerad i utformningen för att bli riktigt lyckad förströelse.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!